Weinig leven tot Zijn eer

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik vind het lastig om elke dag te beseffen dat we eigenlijk leven voor God. We zijn geschapen om naar Gods bedoeling/beeld te leven en voor Hem te leven. Maar we zijn (en ik ook) elke dag zo bezig met de dagelijkse dingen. Werken, huishouden, vakantie, familie, etcetera. Dan denk ik vaak helemaal niet aan God terwijl Hij dit wel alles geeft. Ik hoor elke dag dankbaar te zijn voor de dag die ik heb gekregen, maar het is zo automatisme dat het bijna vanzelfsprekend is dat we elke dag leven krijgen. Het kan zo snel voorbij zijn en waar zijn we dat met z'n allen mee bezig? Geld verdienen, verzorgen, streven naar meer?

Het vliegt me weleens aan omdat er anno 2023 wordt verwacht dat je 24/7 'aan staat' en er bijna geen besef meer is dat we voor een Ander doel zijn geschapen en hier op aarde leven. Er staat in de Bijbel dat we mogen genieten  van het goede, maar is dat ook niet met mate? En ook eerst het Koninkrijk van God zoeken en dan pas de rest? Ik ervaar hier persoonlijk veel strijd mee. Elke dag probeer ik het weer anders te doen en te leven voor God, maar de dagelijkse sleur heeft je binnen no time weer in beslag. Is dat dan van genade leren leven? Het is zo moeilijk om het aan Hem over te geven, de dag/wereld vraagt zoveel van je en dan is het lastig om te leven zoals de Bijbel zegt.

Liefde, nederigheid, zorgzaamheid lijkt steeds meer weg te zakken. Als jij je maar goed voelt en jij maar bent wie je wilt zijn dan is het oké. God zal toch vragen straks wat je hebt gedaan met dit leven? Als ik naar mezelf kijk dan moet ik beschamend zeggen dat dit niet veel waardevols is... Kan een dominee hier wat over zeggen of uitleggen?

Antwoord

“Wat zou er te zeggen zijn of uit te leggen zijn?”, zo peinsde ik na het lezen en herlezen van de ‘verzuchting’, die via Refoweb in mijn mailbox kwam. De vraagsteller omschrijft precies hoe het moet én hoe het gaat. Het moet anders dan het gaat: wij moeten voor God leven en dit heel bewust; maar we leven voor de dingen van de tijd, vaak heel onbewust.

De remedie is: elke nieuwe dag dit beseffen, dit de Heere belijden, dit als onze onmogelijkheid en onbetrokkenheid (onwilligheid) erkennen; en het op deze manier op de Heere te wentelen, met de wens/bede dat Hij het ons elke nieuwe dag weer verleent om Hem niet te vergeten, maar ons leert om tot in de kleinste, minst belangrijke en meest alledaagse of grootste dingen toch niet zonder Hem te beslissen of te handelen.

Is het volmaakte wat dit betreft bereikbaar? Als het ergens waar is, is het wel híér, wat de Heidelbergse Catechismus ons leert in antwoord 114. Op de vraag of zij die tot God bekeerd zijn, Zijn geboden volkomen/volmaakt kunnen houden, antwoordt de Catechismus: nee, maar ook de verst-gevorderden hebben, zolang zij in dit aardse leven zijn, maar een klein beginnetje van deze gehoorzaamheid/toewijding aan God. Maar dan wel zó, dat ze in overeenstemming met niet alleen sómmige geboden beginnen te leven, maar met allemaal. Daar volgt in antwoord 115 nog deze troost op: Na dit leven zullen wij het volmaakte bereiken. Tot die tijd: welkom in de dagelijkse strijd.

Houd moed: Christus heeft overwonnen en is een zeer medelijdende Hogepriester, Die het als Voorbidder opneemt voor mislukkelingen die het niet schouderophalend accepteren dat ze er niets van terecht brengen, maar die het steeds min of meer als iets pijnlijks ervaren, dat ze niet beantwoorden aan het oorspronkelijke levensdoel.

Nog een troost, voor hen die van genade leerden en leren leven – in de vorm van een stukje levensgeschiedenis van de godsdienstonderwijzer of eerwaarde heer Van Leeuwen, uit Vriezenveen. Toen hij op een avond van kerkenwerk naar huis liep, smartte het hem opeens intens dat hij Gods eer niet had bedoeld – en wanneer wel? En toen kwamen een paar regels van een versje van Psalm 119 in zijn gedachten: "Ik hoop op Uwe rechten, waarin Gij trouw gezorgd hebt voor Uw eer." Dit zegt Jezus tegen Zijn Vader, in Johannes 17 vers 4: “IK heb U verheerlijkt op de aarde.”

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

heiliging