Probleem met zelfbevrediging

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem dat zich in de laatste jaren heeft ontwikkeld: zelfbevrediging. Ik heb ondervonden dat er nogal een taboe op rust en krijg afwijzende reacties. Toch is het voor mij een steeds groter wordend probleem. Ik zie mezelf als een wedergeboren Christen. En als ik bedenk wat het is dat ik het als probleem zie, dan denk ik allereerst de onreine gedachten die een grote rol daarbij spelen. Een ander iets is dat het een verslaving geworden is. Dat is misschien nog wel erger dan het eerste wat ik noemde. Soms lukt het een paar dagen niet, maar daarna val ik weer net zo hard terug. Soms durf ik dan niet naar God terug te gaan om de relatie weer te herstellen. Vaak lijkt dit ook zo goedkoop omdat ik het de volgende dag weer doe. Ik raak er ook depressief van. Ik heb al zo vaak (jaren) aan God gevraagd om me hiervan te verlossen en het niet op mijn eigen kracht maar het los te laten, zodat ik het door genade kan ontvangen, maar er lijkt geen ingrijpen van "boven" te komen. Vroeger keek ik ook vaak naar pornografisch materiaal op internet. Heb dit echter al bijna 9 maanden niet meer gedaan. Komt misschien meer door de omstandigheden dat het nu niet "kan", en ben dus niet in een echte verleiding geweest en weet dus niet hoe ik dadelijk erop zal reageren als ik weer op de plek ben waar het wel kan. Ik vrees doordat ik nog steeds niet verlost ben van zelfbevrediging, dat het kijken naar plaatjes op internet ook weer zal beginnen, iets dat ik absoluut niet wil. Ik zie het zelf dat ik geen discipline heb, ook in andere gebieden van mijn leven ontbreekt het aan discipline. Hier echter leidt het tot verslaving. Wat ik van u vraag is een advies, forum, discussiegroep, of boek hoe ik hier van af kan komen.

Antwoord

Ik zou je toch willen adviseren er eens met een psycholoog over te gaan praten. Het gaat niet om af en toe zelfbevrediging, maar je bent eraan verslaafd. Bovendien blijkt dat je het helemaal moeilijk hebt met de seksualiteit, dat je ook moeite hebt met porno en dergelijke.

Het heeft inderdaad ook allemaal met discipline te maken. Een eenvoudig advies via Refoweb zal ook niet helpen. Ik denk dat er echt meerdere gesprekken voor nodig zijn om op een goede manier met seksuele gevoelens en gedachten om te gaan.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging