Gebroken bakken die geen water houden

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Hoe moet je deze tekst toepassen in 2023: gebroken bakken die geen water houden?

Antwoord

Dat is te lezen in het artikel 'Gebroken bakken uitgehouwen die geen water houden'.

7 reacties
kip
zouden de mensen vroeger direkt begrepen hebben,wat er werd bedoeld met gebroken bakken,die geen water houden?

als ik dit aan een kerkmens vraag was het antw. o dat zal wel,ds.zegt het. dan zal het wel.verder weet ik het ook niet.
ik sta dan paf.

zou er dan niet meer v d kansel uitgelegd moeten worden,wat zulke teksten betekenen?
ik ben er ook dom in.begrijp het ook niet,totdat iets wordt uitgelegd.
daar zit ik zelf altijd op te wachten,
ds Lamain doet dat altijd,dan blijf je de Heere aanlopen als een waterstroom.

al is het geen begripsleer,je moet toch wel weten,waar het over gaat?
soms wordt de ene na de andere tekst,de gemeente in geslingerd,dan vraag ik mij af,WIE zal dit verstaan?als al die teksten niet worden uitgelegd.
zelf wordt ik hier moedeloos van,want ik heb niemand meer,die kan uitleggen.niemand
Samanthi
Ik denk aan de man die bouwt op het zand, bouwen of iets maken zonder God, zonder Christus.

Steunen op je eigen ik, je eigen inzicht.
Davinci83
Tja, laten we maar zsm stoppen met die vreemde cultuur-eigen uitspraken waar de buitenstaander ook niets van snapt.
Arrow
Vreemde cultuur-eigen uitspraak?..het is een tekst uit de Bijbel. Of heb je er nog nooit van gehoord?
Prisma23
@Arrow, tekst komt uit Jeremia 2 vers 13.

Doet mij in de huidige tijd denken aan nep-nieuws (fake-news). Het lijkt over iets te gaan wat echt is, maar het is onwaar, leeg dus.
Samanthi
@ Arrow, ik vind het ook niet zo 'cultuureigen' je kapotte bak, een vergiet, zo lek als een mandje... dat is idd van alle eeuwen.

@ Kip, ik denk dat de vragensteller/ster jong is en dan is het te prijzen dat hij of zij zich verdiept in de Bijbel en het eigen probeert te maken, bovendien leer ik ,60 jarige, iedere dag weer... de Bijbel is een schatkist, hoe neer je graaft, hoe meer je vindt en gaat begrijpen.
De Heere wil dat zeker zegenen.
Jesaja40
@kip

Mijn raad in deze is om de "voor u alle raadselachtige uitspraken" neer te leggen bij hen die deze verkondigen in hun prediking.

Ik weet dat vele collegae moeilijke teksten aanhalen die zij in eerdere woordverkondiging hebben uitgelegd.

En natuurlijk zijn er altijd teksten die cultuur en plaatsgebonden zijn. Ook de lange namenlijst leert ons dat Salomo voor zijn koningschap zijn zoon twee jaar was. Velen onder u zullen zeggen: dat is nieuw voor mij. Het systematisch lezen van de Bijbel kan ik iedereen aanbevelen.

Een gebroken bak die geen water kan bevatten heeft een veel bredere betekenis. Die waterbak heeft de functie van drinkwater en reinigingswater. Heb je dorst dan moet je echt naar een beekje of naar een waterbron om daar te drinken.