(Niet) boos worden op vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een lief en zacht karakter en ben nooit boos. Af en toe komt het weleens voor dat ik boos word op mijn vriend, omdat ik het dan absoluut niet eens ben met bepaalde dingen. Dat zijn dingen die ik niet kan veranderen aan hem, maar die wel bij hem horen en die ik niet kan veranderen. Ondanks mijn andere mening. Zo zit hij nou eenmaal in elkaar.

Ik word nooit boos, maar af en toe wel en ik voel me dan zo verschrikkelijk verdrietig en schuldig. Hoe kan ik hier beter mee omgaan? Mag ik boos worden op mijn vriend? Of moet ik alleen maar lief en respectvol zijn? Ik ben dan altijd heel bang dat hij bij me weggaat.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nooit boos, maar toch wel af en toe... wat is het nu?

Màg je boos worden? Tja, dat is best een lastige vraag, want wat is de reden dat je af en toe toch wél boos wordt? Is dat omdat je je vriend niet kunt veranderen, zodat hij het met jóú eens is? Dan is mijn wedervraag aan jou: wat is de reden dat hij het met jou eens zou moeten zijn? Heb jij gelijk, of wíl je gelijk hebben... dat kúnnen verschillende dingen zijn, hoor! Wat zou je aan hem willen veranderen en waarom wil je dat? Het is goed om daar bij stil te staan, want het zegt iets over jóu in plaats van over je vriend! Ik denk dan ook dat je eigenlijk boos wordt op jezelf, ómdat je hem niet kunt veranderen. En dan is je boosheid meer onvrede met de situatie, onmacht omdat jij niet ‘de baas’ blijkt te zijn. Zie je, dat je niet boos wordt op je vriend , want hij doet toch niets ‘fout’? Hij doet niet wat jíj wilt dat hij doen of zeggen zal.

Je beschrijft dat je een lief en zacht karakter hebt, maar dat zegt niet zoveel over je boos worden, want dat gevoel van boosheid komt ergens vandaan en is geen karaktertrek. Het is goed om hier eens over na te denken!

Je schrijft ook dat je bang bent dat je vriend bij je weg gaat: wil je dáárom niet boos op hem worden terwijl je zegt boos te zijn? Lieve kind, denk je dat je uit ángst iemand aan je kunt binden? Nee, hoor, dat gaat op de duur niet lukken. Stel je voor dat je altijd maar ‘ja’ zegt en lief doet, terwijl je dat helemaal niet voelt of wilt? Vind je dat respectvol? Ik niet! Als je iemand met respect tegemoet wilt treden, dan is het soms ‘ja’ en soms ‘nee’. Maar áltijd open en eerlijk! Ga dus in gesprek met je vriend, leer hem goed kennen en vooral: leer je eigen reacties, gedachten en gevoelens goed kennen. Dat is echt iets ànders dan hem willen veranderen, want dát gaat je nooit lukken. Hij kàn niet zo worden als jouw ideaal en hij hoeft dat ook niet als je hem liefhebt en onvolmaaktheden van hem accepteert. Dát is respect hebben en juist dàt is de uitdaging van het hebben van een relatie! Je kunt een ander mens niet veranderen. Je kunt slechts je eigen houding tegenover iemand veranderen. Liefhébben is daarom dan ook iets anders dan liefzíjn. Zelfs met een ‘lief en zacht karakter’, zoals je van jezelf vindt, is ópenheid en éérlijkheid nodig.

Je eigen grenzen zijn belangrijk, net zo als die van je partner. Praten, praten en elkaar goed leren kennen, dat is wat je moet gaan doen als je deze vriend te vriend wilt houden!

Denk er maar eens over na, zonder boos op mij te worden.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

boosheidverkering