Onmogelijk om alle zonden aan elkaar te belijden

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Ik ben al vijf jaar getrouwd met mijn lieve man, maar ik worstel met het volgende. Een tijd geleden heb ik eerlijk aan mijn man verteld dat ik vroeger een keer porno heb gekeken. Dat heeft hij zelf ook wel eens gedaan, dus hij kon het me zeker vergeven. Maar ik heb toen niet alles verteld.

Ook op Instagram heb ik een paar keer naar seksueel getinte beelden gekeken. Ons huwelijk was ook niet altijd even goed en toen kon het me ook niet heel veel schelen. Ik voel me walgelijk nu en ik kan mezelf gewoon niet begrijpen dat ik dat gedaan heb.

Nadat ik het vertelde aan mijn man kreeg ik even rust. Maar nu ik zo graag de Heere Jezus wil dienen en niet meer zonder Hem kan en wil leven, gaat dat weer knagen. Zo erg dat het boven het vertrouwen op de Heere. Ik ga er aan onderdoor en ik schaam me daar zo erg voor, dat het niet met woorden te zeggen is. Ik ga er mee naar bed en ik word er wakker van.

Soms denk ik wel eens: is het de duivel die me zo juist van God af houdt? Maar ik kan die stemmen niet onderscheiden in mijn hoofd? Ik heb er echt depressieve buien van. En wat ik ook moeilijk vind is dat ik dan weer oude wonden moet open maken en ik wil mijn man geen pijn doen. Wilt u mij advies geven?

Er zijn al veel antwoorden gegeven over het belijden van zonden aan God maar ook aan de mensen. De een zegt dat je verborgen zonden niet hoeft te belijden en een ander zegt van wel. Ik vind het zelf vreselijk moeilijk.

Laatst had ik ook geappt met een jongen. We hebben niets bijzonder besproken. Hij vroeg alleen of ik getrouwd was. Dat was hij ook, maar nu knaagt dat ook aan me dat ik dit moet vertellen. Ik ben alleen nog maar hier mee bezig en heb ik de gedachte dat ik alleen nog maar kan zalig worden als ik dit belijd. Maar het hang niet van mij af toch? Een vraag voor ds. J. A. van den Berg...

Een moedeloze vrouw.

Antwoord

Heel goed dat je deze vraag stelt want het lijkt dat je hier helemaal in vast komt te zitten met je gedachten. Allereerst vraag ik me af hoe het tussen jullie beiden gaat. Hoe komt het dat jullie huwelijk niet altijd even goed was? Hebben jullie daar hulp voor gezocht en is jullie huwelijk nu wel goed? Of is het onderliggende probleem dat jullie niet op de goede manier communiceren of intimiteit beleven?

Jij vertelde aan je man dat je vroeger porno hebt gekeken. Hij heeft dat ook weleens gedaan. Had hij dat ook al aan jou verteld of zei hij dat toen? Ik vraag me af of jij veel meer het gevoel hebt dat je dingen moet vertellen dan dat je man dat heeft.

Het is voor mij ook niet helemaal duidelijk wat er nu aan je knaagt. Dat je op Instagram seksueel getinte beelden hebt gekeken en dat mogelijk niet hebt verteld? Of dat je appte met een jongen en dat niet hebt verteld. Maar je zegt daarover dat je niets bijzonders hebt besproken. Waarom is het dan zo belangrijk of je dit wel of niet vertelt? Als het niets bijzonders was, kun je het toch gewoon vertellen? En wanneer je het niet vertelt, is het toch ook niet erg, want jullie bespraken niets bijzonders.

Zelf denk ik dat het onmogelijk is om alles tegen elkaar te vertellen. Het is ook de vraag of dat altijd nuttig is in de praktijk. Ik heb verschillende voorbeelden meegemaakt waar het niet nuttig was. Een jonge man vertelde steeds tegen zijn vrouw wanneer hij een mooie vrouw had gezien en daar bepaalde gevoelens bij had gehad. Zo meende hij zijn geweten schoon te moeten maken. Voor zijn jonge vrouw was dit in de praktijk heel lastig. Helaas was deze jongeman zo verslaafd aan seks dat het huwelijk op den duur stuk ging.

Volgens mij is het van het grootste belang dat we onze schuld voor God erkennen en belijden. Wanneer er dingen zijn die tussen jou en jouw man in staan, dan kan het nodig zijn om daar samen over te praten. Maar het is onmogelijk om elke verkeerde gedachte of begeerte aan elkaar te belijden. Je moet daarin biddend een afweging maken. De ene man of vrouw zal hier ook beter mee om kunnen gaan dan de andere.

In je vraag hoor ik vooral een geestelijke worsteling over het leven met de Heere. Je wilt graag de Heere Jezus dienen en kunt niet meer zonder Hem leven. Ik ben heel blij om dat te lezen. Maar het lijkt erop dat je denkt dat je Hem alleen kunt dienen wanneer je geen zonden hebt gedaan of doet. Dan is het belangrijk dat te bedenken dat de Heere Jezus heeft gezegd dat Hij niet gekomen is om te gediend te worden, maar om te dienen en Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen.

Christus is gekomen voor zondaren zoals jij en ik. Daarom mag en moet je bij Hem komen met je zonden en dat elke keer weer! Geloof je dat er kracht is in Zijn bloed om al jouw zonden weg te wassen? Vertrouw op het offer dat Hij gebracht heeft aan het kruis om zondaren met God te verzoenen. Door het geloof rekent God aan jou de gerechtigheid van Christus toe en ben je rechtvaardig in Zijn ogen.

Het lijkt er inderdaad op dat de duivel wil dat je verstrikt blijft in de gedachte dat je alleen maar zalig kunt worden wanneer je dit vertelt aan je man. En wanneer je dit verteld zou hebben, vindt de duivel weer wat anders om je bij Christus en de zekerheid van behoud in Hem vandaan te houden. Zie op Christus en geloof dat er volkomen vergeving is voor een zondaar die porno heeft gekeken en niet alles altijd heeft verteld. Alleen zo zul je verlost worden uit deze kramp waarin je vast zit.

Zo zal de liefde van Christus in je hart komen omdat Hij je uit genade alles vergeeft. Dat zou de verhouding naar je man ook meer ontspannen kunnen maken. In Christus is elke dag weer kracht en hulp te vinden om tegen de zonde en je eigen zwakheid te strijden. Denk niet dat je alleen maar zalig kunt worden als je zelf iets doet. Dat is in strijd met het Evangelie. Christus heeft alles gedaan. Kom met berouw en geloof aan Zijn voeten. Daar vind je alles wat je nodig hebt.

Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

Lees meer artikelen over:

belijden