Seksuele fantasieën over eigen partner

W.E. (Wilbert) Weerd / Geen reacties

Vraag

Wij, al jaren getrouwd, hebben best vaak een langere periode (maanden) van onthouding door moeilijke communicatie, daardoor ontstaat afstand in gevoel en later ook lichamelijk. We vinden elkaar altijd weer en de trouw en liefde blijven gelukkig. Nu staat er in de Bijbel dat stukje over onthouding en ik weet dat het voor een man moeilijker is dan voor de  vrouw. Ik wil mijn man zeker niet tot zondige gedachten, laat staan daden, zetten in zo’n tijd.

Maar, nu komt het. Als we wel weer een periode bij elkaar zijn, dan zondig ik, vrouw, juist veel meer. Ik droom meer erotisch getint (wel over mijn eigen man) en daardoor doe ik aan zelfbevrediging. Ook heb ik veel meer vreemde fantasieën. Dus ja, blijkbaar zondigt de man meer tijdens onthouding en de vrouw (ik) tijdens éénheid. Wat kan ik daar mee? Een vraag voor Wilbert Weerd...

Antwoord

Beste vragenstelster,

Bedankt voor je vraag en toelichting op je vraag. Fijn allereerst dat het jullie lukt de verbinding weer te hervinden en dat liefde en trouw de basis voor jullie huwelijk vormen.

Het is inderdaad zo dat het over het algemeen gesproken lastiger is voor de man om seksuele onthouding te oefenen. Daar moet ik meteen bij opmerken dat het een generalisatie is en er ook uitzonderingen zijn. Ik heb het ook wel andersom gezien, dat het voor de vrouw veel moeilijker was als de seksuele relatie stagneerde. Gemiddeld willen mannen drie keer per week seks en vrouwen één keer in de twee weken. Een verhouding van 6:1. Er is dus vaak afstemming nodig.

Overigens is het wel gevaarlijk over gemiddelden te spreken omdat als het om seks gaat mensen gemiddelden als de norm gaan zien terwijl seks zo persoonlijk is en ook complex. Elk stel heeft hun eigen seksuele relatie uit te vinden. Dat je als vrouw als het ware seksueel wakker wordt gekust (ontwaakt vanuit latent aanwezige verlangens) kan maken dat je opeens in de sensualiteit en de aanraking merkt hoe fijn seksualiteit is voor het lichaam, genot en sensatie en je daar meer van wilt en verlangt. Volgens mij is dat een mooi en goed teken. Misschien een simpele vergelijking, maar stel je ziet weken geen bonbon, mist het ook niet en het is wel prima, totdat je de eerste uit de doos eet en je er meteen nog een wilt. In seksueel op zicht kan het ook zo zijn dat het je niet alleen om het orgasme gaat maar om de nabijheid, aanraking en samenzijn. Dat je dat toch onbewust mist in de periode van afstand. Nu is dat een vreemd gemis, want in tijden van verwijdering moet je vaak niet echt denken aan aanraking omdat je negatieve gevoelens over de relatie kunt hebben, toch betekent dat niet dat je het wel zou kunnen missen. Misschien is het mogelijk om deze verlangens nog meer om te zetten in seksualiteit met je man?

Ikzelf ben van mening dat seksuele fantasieën over je eigen partner en zelfbevrediging niet direct zonden zijn. Ik kan me wel voorstellen dat het niet goed voelt, omdat seksualiteit toch het fijnste is om samen te beleven. Echter, ik kan die mening wel hebben maar dat wil nog niet zeggen dat het voor jou wel als zonde kan voelen. Dan denk ik bijvoorbeeld wat Paulus schrijft over alles wel of niet eten en een bepaalde dag houden. Hij schrijft: Romeinen 14: 14 "Ik weet en ben ervan overtuigd in de Heere Jezus dat niets in zichzelf onrein is. Alleen voor hem die van mening is dat iets onrein is, voor die is het onrein". En: vers 22 en 23 "Hebt u geloof? Heb dat bij uzelf voor God. Zalig die zichzelf niet oordeelt in wat hem goeddunkt. Wie echter twijfelt als hij eet, is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet. En alles wat niet uit geloof is, is zonde."

Een drietal tips wat je hiermee kunt. Ik denk dat het belangrijk is dit zoveel mogelijk met je man te bespreken, te delen en als het kan samen te beleven, dus dat je je seksuele opwinding omzet in seksualiteit met je man. Alle seksualiteit in liefde en trouw binnen het huwelijk is rein. Ook zou ik je behoefte aan seksualiteit heroverwegen, mogelijk is het een prima verlangen en is het toestaan en waardering van deze behoefte ook al heel helpend, ook al wil je graag meer of vaker.

Dan is er nog het omgaan met een lijf wat seksueel opgewonden is. Als je deze opwinding gaat onderdrukken is de kans groter dat je overgaat op fantasieën en zelfbevrediging. Als dat voor jou toch als zonde blijft voelen dat kan het helpen de opwinding in je lichaam te registeren, te waarderen (dat heeft God ook gemaakt), en dan los te laten om jezelf te richten op andere dingen. Seksuele opwinding zakt ook vanzelf weer. Ook al heb je dan soms dromen (dromen kunnen geen zonden zijn omdat je niet kunt kiezen wat je wel of niet kunt dromen) heb begrip voor jezelf en wees niet streng of afkeurend. Dat helpt om erover te delen en praten en alles wat gedeeld is en in het licht is geeft vrijheid en ontspanning.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Wilbert Weerd

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk