Geen antwoord in moeilijke periode

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Waarom mislukt bij mij alles en gaat bij anderen alles voor de wind? Wat is Gods bedoeling hier mee? Waarom heeft God mij zo geschapen? Wat is Gods weg voor mij? Allemaal vragen waar ik de laatste tijd veel mee worstel, maar geen antwoord op krijg.

Daarnaast moet ik belangrijke keuzes maken, ik heb al vaak gevraagd of God de weg wil wijzen, maar krijg hier geen antwoord op. Waarom houdt God zich zo stil in deze moeilijke periode van mijn leven? Ik begrijp het niet meer...

Antwoord

Beste...,

We leven in een tijd waarin het grote vergelijken met elkaar meer dan ooit is toegeslagen. Als je hoe het anderen vergaat als criterium neemt voor je leven, kan je zomaar een ontevreden mens worden. Want in dat vergelijken hebben we ook nog eens de neiging om te kijken naar mensen bij wie het voor de wind lijkt te gaan, bij wie het beter gaat dan bij jou. Je let dan niet op de mensen die helemaal niets (meer) lijken te hebben, die in armoede leven, chronisch pijn hebben, geen mensen om zich heen of die in een land wonen waar de situatie uitzichtloos is.

Dan hebben we ook nog een andere neiging: naar de hemel kijken met de vraag (of misschien wel de eis!) waarom God niet over de brug komt. Hij weet toch van je situatie? Nou dan! Hij is toch ook Degene die er wat aan kan doen? Waarom lijkt Hij zich stil te houden? En je somberheid wordt nog verder gevoed door het onbegrip hierover.

In Psalm 73 kom ik een man tegen die dezelfde worsteling kende als jij. Niet op het eerste gezicht een super vrome man die overal direct verhoring op gebeden ziet. Juist niet! Hij ziet heel andere dingen: hij is bezig met de wedstrijd; de goddelozen gaat het voor de wind en moet je het getob zien waar hij mee zit. Maar dan, dwars door alle getob en narigheid heen, na alle sporen van verbittering (hij noemt zichzelf zelfs een redeloos dier, ziet hij het: “God, U hebt mijn rechterhand gegrepen!”

Het vastpakken van de rechterhand is een aanduiding voor bijzondere bescherming. Die was er niet alleen vroeger, maar God zal ook in de toekomst nabij zijn. Hij zal leiden volgens Zijn plan. De man roept het uit: U zult mij leiden door Uw raad! Je kan zelf bezwijken door wat dan ook: je lichaam kan aftakelen, je kunt beheerst worden door onzekerheid en onduidelijkheid, maar deze man erkent het uiteindelijk: God zal altijd het steunpunt van het hart zijn. Welke crisissituatie zich ook voordoet, in welke omstandigheden je ook belandt: God is erbij en is in alle situaties te vertrouwen.

Nog een keer dat zinnetje: U zult mij leiden door Uw raad. God doet dat. Hij wil dat. Ondanks de dwaasheid van je eigen hart en misschien ook wel de wisselvalligheid ervan. Maar je kunt je alleen aan Gods leiding overgeven als je er zeker van bent dat het altijd veilig is om op Hem te vertrouwen. Ik bedoel daarmee niet te zeggen dat alles vanaf vandaag dan op rolletjes gaat, er zullen waarom-vragen blijven die je leven bestormen, maar daaronder zit het “U zult mij leiden door Uw raad.”

U zult. Dat is een geweldige uiting van geloof. Er zeker van zijn dat God je niet afwijst. Gods leiding is er al. Je hoeft niet eerst alle antwoorden te weten voordat je in beweging kan komen. Je hoeft niet eerst Gods plan met je leven te kennen voordat je een besluit kunt nemen. De Heere leidt je leven, ook door je fouten heen. Ik hoop dat je de moed hebt om meer op Hem te vertrouwen dan op je eigen onzekerheden.

Psalm 40 spreekt zéér ruimhartig over Gods oneindige gedachten over ons leven. Ik lees daar dat Gods gedachten over ons zó machtig veel zijn, dat ik ze niet kan tellen. Hoe reëel is dat voor jou? Lukt het je om dit te ontvangen, te geloven en als uitgangspunt van je bestaan te nemen (en dus niet de dingen die je (nog) niet weet)?

Je bent al gekend en gezien - dat hoef je niet te ‘kopen’ of (eisend) te organiseren in je eigen leven. Je leven mag een ontdekkingstocht zijn naar wat je hebt ontvangen; geen koop- en strooptocht naar wat je jezelf moet toe eigenen en/of waarmee jezelf moet bewijzen of dwangmatig zijn in het zoeken naar antwoorden op dingen die je nog niet weet.

God maakt gaandeweg je het pad van je leven en een leven met Hem bekend. Je mag met God het plan van je leven ontdekken en bewandelen. Dát avontuur aangaan. Hij wil je wegleiden van alle angst, onrust, ontevredenheid en kilte en je naar Zijn heerlijke beloften brengen. Hij geeft een toekomst vol van hoop, dat heeft Hijzelf aan ons beloofd. Je valt niet uit Zijn hand. Hij laat je niet los.

Nogmaals: ik hoop dat je Hem meer vertrouwt dan jezelf. Dan zal je leven een prachtige ontdekkingstocht worden. Veel zegen gewenst op dat pad!

Oh ja, nog dit: het leven gaat niet sneller dan stap voor stap. Elke dag genoeg licht voor de volgende stap en de volgende dag. Niemand van ons krijgt een overzicht van de toekomst. Daar zouden we ook niet mee gebaat zijn trouwens. Gods verlangen is dat wij dicht aan Zijn hart blijven. Elke dag weer.

Vriendelijke groet,

Drs. Els van Dijk,
Voor begeleiding en advies,
www.els-van-dijk.nl