(On)gehoorzame Paulus

Ds. G.K. Terreehorst / Geen reacties

Vraag

Gisteren las ik met mijn zevenjarige dochter Handelingen 21. In vers 4 wordt gezegd dat Paulus niet verder mag omdat anderen dat geopenbaard kregen door de Heilige Geest. In vers 5 staat dat ze een week later tóch verder gingen. M’n dochtertje schrok van die ongehoorzaamheid aan de Heere en was benieuwd of Paulus hiervoor gestraft zou worden, maar dat is ons niet duidelijk geworden. Wel dat hij aan het einde van het hoofdstuk gevangen werd genomen.

Haar vraag: was dat misschien zijn straf of begrijpen mama en ik het misschien sámen niet goed. Ik kon het antwoord namelijk niet goed geven/vinden/terug lezen. Vandaar onze vragen aan een deskundige hier.

Antwoord

Beste dochter van zeven,

Hartelijk dank voor de vraag die je via je moeder stelt. Fijn dat jullie zo samen de Bijbel lezen en erover nadenken. Het is best een moeilijke vraag die laat zien dat je er goed over nadenkt. Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

In Handelingen 21 gaat het over het einde van de derde zendingsreis van Paulus. Hij heeft een hele reis gemaakt om overal het evangelie te verkondigen. Vele honderden kilometers heeft Paulus afgelegd en dat bijna allemaal te voet. Het kwam verschillende keren voor dat Paulus het plan opvatte om ergens heen te reizen, maar dat God wilde dat hij ergens anders heen ging. Lees bijvoorbeeld eens Handelingen 16 vers 6-10. In die verzen leidt de Heilige Geest Paulus naar Filippi terwijl hij eigenlijk ergens anders heen wilde. Iets dergelijk gebeurt ook aan het einde van de derde zendingsreis. Verschillende keren laat de Heilige Geest hem zien dat hij terug moet naar Jeruzalem. Voor het eerst in Handelingen 19 vers 21. Even later gebeurt dat nog een keer in Handelingen 20 vers 22 tot 24. Paulus weet zich gedrongen door de Heilige Geest om naar Jeruzalem te gaan. Tegelijk maakt God hem ook steeds meer duidelijk dat hij daar gevangengenomen zal gaan worden. Hij gaat dus zijn gevangenneming, zijn lijden en uiteindelijk zelfs zijn dood tegemoet! Toch moet hij gehoorzaam zijn aan God.

Tijdens die terugreis komt hij ook in Tyrus. Hij blijft daar zeven dagen. De volgelingen van de Heere Jezus daar waarschuwen hem om juist niet naar Jeruzalem te gaan. Toch gaat Paulus verder omdat hij zich door de Heilige Geest daartoe gedrongen voelt. Het lijkt alsof de Heilige Geest hier tegengestelde dingen zegt: Paulus zelf voelt zich door de Heilige Geest gedrongen om naar Jeruzalem te gaan. De discipelen in Tyrus zeggen door de Geest juist dat hij daar niet heen moet gaan. Hoe zit dat? Waarschijnlijk is het zo dat de Heilige Geest de mensen in Tyrus laat zien dat Paulus in Jeruzalem gevangengenomen gaat worden en erg zal lijden. En dat ze vervolgens uit liefde voor Paulus hem smeken om daar niet heen te gaan. Ze verbieden hem dus niet echt om daarheen te gaan, maar willen vooral voorkomen dat hij gevangengenomen wordt. Het is een nieuwe waarschuwing voor Paulus dat hij heel wat zal gaan lijden.

Even later in vers 10 tot 14 wordt hij opnieuw gewaarschuwd door iemand met de naam Agabus. Die komt naar hem toe, pakt de riem van Paulus en bindt zijn eigen handen ermee vast. Dan zegt hij tegen Paulus: Zoals ik nu gebonden ben, zo zal ook de eigenaar van de riem vastgebonden worden in Jeruzalem. Dat gaat dus over Paulus. Ook dan smeken zijn volgelingen om toch niet verder te gaan. Maar ook dan zegt Paulus dat hij wel moet gaan. Een schitterend antwoord geeft hij in vers 13: “Wat doet gij, dat gij weent, en mijn hart week maakt? Want ik ben bereid niet alleen gebonden te worden, maar ook te sterven te Jeruzalem voor den Naam van den Heere Jezus” (Handelingen 21:13). Daarna staat er dat ook zijn volgelingen tevreden zijn. “De wil des Heeren geschiede”, zeggen ze. Paulus vervolgt zijn reis en wordt in Jeruzalem ook echt gevangengenomen. Hij wordt meegenomen naar Rome en zal daar uiteindelijk sterven.

Kortom: Paulus is niet ongehoorzaam aan God, maar is juist heel erg gehoorzaam. Hij gaat naar Jeruzalem, zelfs als hij weet dat hij daar gevangengenomen zal gaan worden. De opmerking van de mensen in Tyrus betekent dus vooral dat ze hem waarschuwen voor het lijden dat komt. Paulus laat zien wat het betekent om echt in alles God te gehoorzamen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Anders mag je natuurlijk gewoon nog een vraag stellen.

Ds. G. K. Terreehorst

Lees meer artikelen over:

paulus