IVF geadviseerd

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Hierbij een vraag over IVF. Wij hebben al verschillende onderzoeken gehad in het ziekenhuis om het feit dat ik niet zwanger wordt. Wij zouden dolgraag kinderen willen, maar we lopen samen al tegen de 40 jaar. Nu is er geconstateerd dat de vruchtbaarheid van het zaad zeer minimaal is en de bewegelijkheid is ook niet goed. Waarschijnlijk door het feit dat er vroeger bij mijn man te laat een operatie is gedaan aan zijn zaadballen. Er is IVF geadviseerd. Binnenkort hopen we naar het Zuiderziekenhuis in Rotterdam te gaan, maar vragen ons wel af of er nog andere mogelijkheden zijn? Andere mogelijkheden zijn volkomen zinloos is ons gezegd. Wij hebben echter veel moeite met het feit dat er overbodige vruchtjes ingevroren of vernietigd worden. Nu is de kans bij IVF maar 25 procent dat je daadwerkelijk zwanger wordt, maar is dat nog veel minder als je geen overbodige vruchten wil?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Deze vraag wordt door velen gesteld. Het gaat over twee zaken:

1. Het ethische aspect van de restembryo's waar u het moeilijk mee heeft, getuige de woorden “overbodige vruchtjes ingevroren of vernietigd worden.” Hierover kunt u lezen in het boek “Een bezinning op kunstmatige voortplantingstechnieken vanuit christelijk perspectief” ( uitgave Lindeboominstituut). Dit is een heel heikel punt met als kern: mag je embryo's opofferen? Hier op past een persoonlijk antwoord, maar er zijn er velen die geen vrijmoedigheid hebben om deze methoden toe te passen.

2. De biotechnische kant. Wat is er nog mogelijk (de leeftijd speelt zeker ook een rol) en wat is het effect. U noemt al twee negatieve bevindingen: “zaad zeer minimaal  en de beweeglijkheid is ook niet goed.” Een, wat genoemd wordt, klassieke IVF (zaadcellen en eicel tezamen brengen) zal minder effectief zijn dan de ICSI-methode (een zaadcel in de eicel brengen). Voor mij zijn er ethisch gezien geen grote verschillen. Wat de technische kant betreft zult u goed navraag moeten doen naar de resultaten ook op langere termijn. Dit geldt ook de ervaring in situaties vergelijkbaar met de uwe.

Als ik in uw informatie lees dat u gezegd is dat andere mogelijkheden volkomen zinloos zijn, denk ik inderdaad -hoe hard het ook klinkt- dat dit het geval is.

In de hoop dat dit antwoord voldoende is met vriendelijke groet,

Dr. Adri C. van Beest

Naschrift redactie: Zie ook de eerder gegeven antwoord m.b.t. IVF. Te vinden via ons zoekprogramma en de tags hieronder.

drs. A.C. van Beest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Gereformeerd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Drs. van Beest is overleden op 4 mei 2007

Tags in dit artikel:

isci en ivf