Johannes moet voor Maria zorgen

Ds. W. Pieters / 2 reacties

Vraag

Waarom kreeg Johannes de opdracht van de stervende Christus om voortaan voor Zijn moeder te zorgen? Waarom dus Johannes en niet bijvoorbeeld de halfbroers of andere naaste familie van Maria?

Antwoord

Een waarom-vraag kan slechts beantwoord worden door de persoon, die iets doet of zegt. Dat is: Waarom deed A dit? Waarom zei B dat? Wie meent te weten waarom A iets doet, zonder dat A het heeft bekendgemaakt, is aan het gissen, met min of meer waarschijnlijkheid, maar nooit zekerheid. Omdat de Heilige Schrift geen antwoord geeft op de bovenstaande vraag, kan in heel de wereld NIEMAND een antwoord-met-zekerheid geven; alleen vermoedens uiten.
En of je daar wat mee opschiet? We weten dat het is gegaan, zoals hier staat en we kunnen er ook lessen uit leren, maar geen antwoord fabriceren op de waaromvraag.

Wat kunnen we leren? Dat Jezus aan Zijn moeder denkt, terwijl Hij zo intens zwaar lijdt; en dat de band met de discipel, die Hij op een bijzondere manier liefhad, van dien aard was, dat Hij aan hem de zorg voor Zijn moeder toevertrouwde.

Laten we Hem aanbidden in deze tere zorg; en navolgen in deze zorgzame liefde...

Ds. W. Pieters

2 reacties
WillemB
Mooi antwoord.
Misschien een aanvulling, dat de Schrift mogelijk indirect hier toch een antwoord op geeft:
Ons Hoofd is nu niet meer (lichamelijk) op aarde. Vanaf het kruis zijn we als Zijn gemeente als leden aan elkaar gegeven, om als familieleden, van Zijn lichaam, goed voor elkaar te zorgen.
jh987
Mooi antwoord van de dominee.

Een andere aanvulling die op te maken is uit de Schrift (Markus 10:35, Johannes 19:25), is dat Zebedeus de vader is van Jacobus en Johannes. Zijn vrouw was bij haar zus (Maria, Zijn moeder) bij de kruisiging. Dat maakt Johannes zijn neef.

Wij kunnen ons alleen verwonderen voor de liefde van de Heere Jezus, dat in zoveel verschillende situaties is getekend in de Schrift. Merk op, dat de liefde van God de Vader en God de Heilige Geest net zo groot is. Voor wie? Voor vijanden... Laat dit alles, je ootmoedig (nederig) maken voor de Heere.