Dagelijks zwart gekleed

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Als iemand levend gemaakt is, gaat diegene dan altijd in het zwart? Op momenten kan ik dat begrijpen zoals in de kerk, maar dat is toch heel anders dan altijd. Ik vraag me af of je geloof of overtuiging niet sterk genoeg is als je niet de behoefte voelt om dagelijks zwart gekleed te gaan? Zou iemand van de Ger. Gem. daar misschien iets over willen zeggen?

Antwoord

Ik ga deze vraag eerst maar met een wedervraag beantwoorden: als je levend gemaakt wordt, zit dat in je kleren? Of zit het toch in iets anders? Ik denk dat het tweede heel belangrijk is. Levend gemaakt worden gebeurt in je ziel, in je hart. Daar veranderen je kleren niet door.

Een heel andere zaak is het volgende: als je levend gemaakt wordt door de Heere God, veranderd ook het één en ander in je leven. De kledingmode zal minder vat op je krijgen. Maar wel zul je je anders gaan kleden als je tot nu toe altijd heel werelds gekleed was.

Ik denk dat we in de wereld het bewijs hiervan zien: een aanhanger van Ajax  gaat niet lopen in een t-shirt van Feijenoord. Zo zal iemand die van Jezus geworden is zich niet gedragen en niet kleden zoals iemand dat doet die gewoon met de wereld mee leeft en meedoet. Hij of zij zal dat doen in de kerk, maar net zo goed in het dagelijks leven.

Dan komt de vraag naar voren: moet ik dan in het zwart gaan? Is dat beter? Is dat vromer? Dan zeg ik heel uitdrukkelijk: nee! Het kan wel vanuit schijnvroomheid voortkomen. En dat heeft geen enkele waarde. Bij opnieuw geboren worden hoort niet een anders kleden. Thuis niet, op straat niet en ook in de kerk niet. Gewoon gekleed zodat je niemand tot een aanstoot bent. De behoefte gevoelen om in het zwart te gaan kan er best wel eens zijn, als je je leven voorbij ziet komen. Maar heel vaak komt kledingdwang vanuit een stukje hoogmoed. Laten zien dat je beter bent dan een ander. De Heere ziet het hart aan. De Heere ziet of je hart treurt om je zonden. Doe gewoon! Kleed je gewoon. Gedraag je gewoon. Leef zo dat de mensen om je heen je herkennen als een eerlijk en oprecht mens, als een christen.

Is dit afgeven op mensen die altijd in het zwart gaan? Nee, beslist niet. Ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd. Maar in het zwart gekleed zijn geeft je geen rechten tegenover andere mensen. Denk er aan dat de Heere je ziet. En dat Hij dan niet weegt of overdenkt wat voor kleding je draagt, maar hoe je staat tegenoven Hem en dat je een licht bent in deze donkere wereld, een volgeling van Hem.

Jan van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

zwart