Kleuterbijbels schieten tekort

N. (Nico) van Steensel / 7 reacties

Vraag

Er zijn veel verschillende soorten peuter- en kinderbijbels. Ik ben op zoek naar een kinderbijbel (voor kinderen van groep 1 en 2) die geschikt is voor kinderen die niet christelijk of kerkelijk worden opgevoed. Het liefst een Bijbel waar het niet heel expliciet over dood of geweld gaat en waar niet al te ingewikkeld christelijk jargon wordt gebruikt zodat het begrijpelijk is.

Misschien hebben jullie een paar suggesties? Of misschien hebben de lezers van deze website goede ervaringen?

Antwoord

De meeste kleuterbijbels geven weinig tekst en veel afbeeldingen en vragen van de voorlezer/verteller om zelf wat te improviseren bij het voorlezen. Veel kleuterbijbels van dat soort geven maar minimaal de Bijbelse boodschap door en alleen de bekendste verhalen. Als dat je doel is, dan is dat ok. Maar als je meer een evangeliserend doel hebt, schieten de meeste kleuterbijbels heel erg tekort.

Als je zelf voorleest en je kunt zelf al lezend improviseren, dan kun je toevoegen wat ontbreekt in de kleuterbijbel en kun je bijna elke kleuterbijbel gebruiken, maar als je de kleuters zelf wilt laten lezen of door iemand wil laten lezen die ook niets van de Bijbel weet, dan schieten ze tekort.

Op de evangelisatiekinderclub van onze gemeente wordt 'Kijk en Luister' van Laura Zwoferink gebruikt en daar is men erg tevreden over.

Hartelijke groet,
Nico van Steensel

Lees meer artikelen over:

kinderbijbel
7 reacties
Samanthi
Kijkbijbel van Kees de Kort misschien?
tulp
Net als Samanti denk ik ook aan de Kijkbijbel.
Ellenoor
Ik zou met deze vraag naar een goede christelijke boekhandel gaan. Daar kunnen ze je adviseren en je kunt zelf in de verschillende kleuterbijbels bladeren.
De Samenleesbijbel junior vind ik zelf erg fijn, omdat de tekst dicht bij de Bijbel blijft en omdat kinderen die net kunnen lezen ook zelf een stukje kunnen lezen. Maar qua selectie van de verhalen vind ik dat ze wel erg de moeilijke thema’s ontlopen (wel een verhaal over de opstanding, maar slechts een zinnetje over het lijden en sterven van Jezus). Wij hebben overigens niet de nieuwste, meest uitgebreide versie, dus daarin zijn misschien andere keuzes gemaakt.
De Kijk en Luister is mooi compleet en zonder allerlei toepassingen, maar misschien wel wat heftig voor sommige kinderen (Goliath die dood op de grond ligt met een bloedend hoofd). Het verschilt heel erg per kind en per leeftijd wat ze aankunnen. Een van onze kinderen is hoogbegaafd en doet altijd zijn oren dicht als het over de zondeval gaat. Dat wil hij niet horen, want de gevolgen zijn te heftig. Is dat erg? Misschien beseft hij de boodschap wel beter dan ik als ik het verhaal onbewogen voorlees.
Coba
Mijn peuterbijbel van Melanie van der Peut is misschien wel iets voor je.
Peuters klinkt als een andere doelgroep maar mijn kinderen van 6 en 7 vinden het stiekem nog steeds leuk.
Geen ellenlange verhalen, maar kort en beeldend.
Ik hoop dat je iets vind.
Succes!
ajl
De bijbel voor jou is een aanrader!
ajl
De kijk en lees bijbel is denk ik te kinderachtig. Die gebruikten wij vooral toen de kinderen peuter waren. Daarna overgestapt op de bijbel voor jou
Verweijtje97
De Bijbels van Laura Zwoferink vind ik erg goed maar wel meer geschikt voor kinderen die al veel weten. Zelf vind ik de Prentenbijbel (https://www.bol.com/nl/nl/p/prentenbijbel/9200000095178194/?Referrer=ADVNLGOO002008J&gclid=Cj0KCQjw_r6hBhDdARIsAMIDhV_TZese0gttgiOMgsY4p6AJkiokcG0GzHoz2wA2sY9Fw7aTZ0lq8pQaAmS5EALw_wcB) heel geschikt. Alle leeftijden vinden het fijn vanwege de mooie platen, de boodschap is duidelijk maar niet dwingend.