Sjabbat houden op zaterdag

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Waarom geven de meeste kerken geen gehoor aan het vierde gebod, om de ‘sjabbat’ te houden op zaterdag? Onthouden we ons daardoor niet van de zegening die aan het houden van de sjabbatdag is gegeven?

Antwoord

Nee, want de sabbat (als rustdag) is voor de joden. De zondag is voor christenen. Wij zijn geen joden en leven niet meer onder de wet. Christenen zijn, als het goed is, op weg naar Sion en verlangen niet terug naar de Sinaï. De Galaten wilden ook weer terug naar de wet. Maar Paulus vervloekt de verkondigers van dit andere evangelie (Galaten 1).

Het verschil met joden is dat zij eerst hard moeten werken en dan pas mogen rusten. Christenen beginnen met de rust en gaan dan pas aan de slag. Hebreeën 4 zegt het nog mooier: “Want die ingegaan is in Zijn rust, die heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.”

Daarnaast zegt Paulus over rust- en feestdagen het volgende: “De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd” (Romeinen 14:5). Paulus schrijft dat aan de christenen (!) in Rome.

Bovendien heeft het apostelconvent aan christenen uit de heidenen slechts vier ‘lasten’ opgelegd: "Want het heeft den Heiligen Geest en ons goed gedacht, ulieden geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: [Namelijk], dat gij u onthoudt van hetgeen den afgoden geofferd is, en van bloed, en van het verstikte, en van hoererij; van welke dingen, indien gij uzelven wacht, zo zult gij weldoen. Vaart wel” (Handelingen 15:20).

Bekijk voor meer informatie alle artikelen over de sabbat.