Nightcore

G. Slurink / 2 reacties

Vraag

Wat is Nightcore?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De naam Nightcore is oorspronkelijk de naam van een Noors duo, twee jongens die in 2002 voor een schoolproject bestaande techno, electronic dance en trance muziek met behulp van geluidsprogramma op de computer bewerkten en daarbij met name twee effecten toepasten: een verhoging van de pitch (de toonhoogte) en een verhoging van het tempo. De kunstmatig verhoogde pitch zorgt ervoor dat de zangstem enigszins gaat lijken op een chipmunk (Amerikaanse eekhoorn) uit een tekenfilm. Denk hierbij aan Knabbel en Babbel uit de Disney tekenfilms. Dit moet de muziek een vrolijk karakter geven. Het verhoogde tempo maakt de muziek nog opzwepender. Dit gaat wel tot tussen de 160 tot 180 slagen per minuut (beats per minute). Ter vergelijking: bij house is dit tussen de 110 en 140. Het tempo heeft sterke invloed op de hartslag van de luisteraar. De naam Nightcore staat naar hun eigen zeggen voor “hart van de nacht” en de achterliggende gedachte is de hele nacht door te dansen op deze muziek.

Sinds ongeveer 2010 heeft het sterk aan populariteit gewonnen en staan er vele duizenden bewerkingen op YouTube. Je kan dus denk ik zeggen dat Nightcore nu een soort van muziekstijl is geworden, die in het verlengde ligt van de techno, electronic dance en trance muziek. Er zijn echter, voor zover mij bekend, (nog) geen muzikanten of dj's die deze muziek maken. In de meeste gevallen gaat het om hobbyisten die een bestaand muzieknummer nemen en bewerken op hun computer. Al naar gelang kunnen er uiteraard ook nog verdere bewerkingen worden toegepast, maar de genoemde twee effecten zijn de kernelementen. Bovendien is het voor de echte Nightcorefan alleen Nightcore als er een techno, trance of dance muzieknummer wordt gebruikt als basis. Anderen gebruiken ook wel muzieknummers uit andere muziekstijlen om deze twee effecten op toe te passen, maar dit is in de ogen van Nightcore fans geen echte Nightcore.

In de presentatie is het gebruik van (veelal erotische) anime en manga (Japanse tekenstijl voor tekenfilms en stripverhalen) standaard.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

muziekstijlpopmuziek
2 reacties
Sammie2016
Niet een genre waar een christen naar moet luisteren lijkt mij.
Erotiek en opzwepende muziek, hele nacht feesten en dansen zodat je al de controle over jezelf verliest en je makkelijk aan demonische invloed blootstaat. Plus misschien de nodige drank en drugs!

Een christen dient zich toch niet over te geven aan weken van het vlees!
De apostel Petrus waarschuwt: ...
...1Petr 4:3 ... Want het is voldoende dat GIJ in de voorbijgegane tijd de wil van de natiën hebt volbracht door U over te geven aan daden van losbandig gedrag, wellusten, overdaad van wijn, brasserijen, drinkpartijen en onwettige afgoderijen.
of wat Paulus hierover zegt: ....
1Kor 6:9-10 ... Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven?
10 Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven.

Bye.
drernie
@sammie2016: de vragensteller wilde alleen weten wat het was.