Geslacht van de slang

G.J. Jansen / 5 reacties

Vraag

Is de slang uit Genesis 3 vers 1 vrouwelijk? En zo ja: heeft dit een reden?

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Bedankt voor je vraag waarvoor ik wat (online) speurwerk heb gedaan. Ik kan helaas geen informatie over het geslacht van de slang vinden. In Germaanse talen is een slang een vrouwelijk woord, maar dat zegt niets over het geslacht van de slang in kwestie in Genesis 3.

Met betrekking tot je vraag is mij de relevantie van het specifieke geslacht van deze slang onduidelijk. God heeft mannelijk en vrouwelijk geschapen, zowel bij dieren als bij mensen. Eva heeft inderdaad als eerste gezondigd, maar ik snap niet wat in dit verband het geslacht van de slang die haar verleidde ertoe doet.

Mocht je wat meer achtergrondgegevens bij jouw vraag hebben, dan hoor ik deze graag, maar op dit moment is dit alles wat ik erover weet en kan zeggen.

Met hartelijke groet,
Gertjan Jansen

5 reacties
Samanthi
Best een interessante vraag!
Prisma23
@Samanthi, interessante vraag om met je studentenvereniging eindeloos over te kunnen kletsen, maar voegt niets toe aan je kennis van God of van de Bijbel.
Samanthi
Prisma23
Helemaal waar.
Rembrand
In de geschiedenis en het heden is de rol van de vrouw in de zondeval verschrikkelijk misbruikt.
Wat beoogt de vragensteller met de vraag over het geslacht van de slang?
Wanneer het een mannetje was, was Eva dan slachtoffer? Of heeft ze listig samen gespannen met een vrouwtje?
lihar
Sommige van de reacties lijken vraagsteller nogal te wantrouwen. Ik vermoed dat de vraag niet bedoeld is met een eigen agenda in het achterhoofd, maar simpelweg een vraag is om opheldering van een schijnbare tegenstelling tussen vertalingen.
De SV zegt namelijk over de slang "zij zeide", terwijl de HSV zegt "hij zij". En het antwoord daarop is zoals meneer Jansen al noemt: 'slang' is een vrouwelijk woord. Vroeger werd dan automatisch over 'zij' gesproken, terwijl we nu anders gewend zijn. Vergelijk ook 'meisje'; dat is onzijdig, dus vroeger 'het loopt' en nu 'zij loopt'. In het Duits, waar de in onbruik geraakte naamvallen uit het oud-Nederlands nog steeds gebruikt worden, zie je dat ook terug.