Atoombom

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik moet een visie geven over de atoombom vanuit het christelijk geloof. Wat voor visie zou je dan het beste kunnen gebruiken?

Antwoord

Beste vriend (in),

Je vraagt om een christelijke visie op een atoombom. Vanuit algemeen menselijk oogpunt kan ik niet blij zijn met de uitvinding van de atoombom en zeker niet vanuit de Bijbel. In de Bijbel lees je dat God de mens gemaakt heeft naar Zijn beeld en gelijkenis. In het zesde gebod laat God zien dat Hij voor het leven en de beschermwaardigheid van het leven is (zie ook de uitleg van dit gebod in H.C. zondag 40). Jezus zegt ook in Lukas 9:56 dat Hij niet gekomen is om mensen te verderven, maar om te behouden. Een atoombom is een wapen wat grote vernietiging tot gevolg heeft. Dat kan nooit Gods bedoeling zijn.

Er zijn natuurlijk uitvindingen die in eerste instantie slecht bedoeld zijn, maar die je ook goed kunt gebruiken. Bij de atoombom zou ik niet weten wat het nuttig gebruik daarvan is. Hopelijk weet je zo voldoende.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

leger