Vriend niet het perfecte plaatje

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Al een tijdje heb ik een relatie met een hele leuke en lieve man. Qua karakter is hij precies wat ik nodig heb en waar ik me 100 procent thuis voel, gezien voel en gewaardeerd. Ik geniet ook van zijn aanrakingen en verlang naar hem. Ik krijg dan ook nog echt soms nog wel de kriebels van hem als hij in de buurt is. Maar is dit liefde of lust? Ik kan me ook niet voorstellen dat er iemand anders met zo’n goed karakter dat bij mij aansluit nog voor mij is weggelegd. Ik heb heel het online dating-landschap al gehad. En ik ben ook in de relatie gestapt met het idee dat innerlijk belangrijker is dan uiterlijk.

Het probleem is alleen dat zijn uiterlijk niet het plaatje is wat ik in gedachten had en ik nog steeds naar mannen kijk waar ik eigenlijk in eerste instantie op viel/val. Bruin haar, blauwe ogen. Ik kijk niet met lust naar ze, maar wel met de onzekerheid of ik wel een goede keuze maak. Dat geeft mij veel twijfels en onzekerheid over de relatie. Houd ik wel genoeg van hem om verder te gaan en om trouwplannen te maken? Ik weet dat karakter en het innerlijk veel belangrijker is dan het uiterlijk, maar ik zou niet zo snel een foto van ons samen online zetten omdat ik me misschien een beetje schaam.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een fijne relatie met hem èn een beetje schaamte over hem, tja, dat is een lastige! Wat denk je als je tegenover hem aan tafel zit? En bedenk eens hoe dit over een jaar of wat is. Zou je van gedachten veranderen voor wat zijn uiterlijk betreft omdat het toch zo’n lieve man is? Of wil je eigenlijk niet met hem gezien worden omdat hij niet de knapperd is waar je graag naar kijkt?

Je vraagt je af of het liefde is die je voor hem voelt of slechts lust. Ik denk erbij: is het jouw verlangen naar een relatie? Denk je dat dit het is of níéts? Ben je wellicht ‘bang’ om alleen te zijn cq. te blijven? Stel jezelf dan dit soort vragen en schrijf je eerlijke antwoorden op. Lees die daarna goed door om tot de conclusie te komen dat je óf door wilt óf stoppen met deze relatie. Dit klinkt misschien confronterend, maar alleen als je heel eerlijk bent tegenover jezelf kom je uit je dilemma over karakter tegenover uiterlijk. Het liefst wil je álles (en daar is niets mis mee!), maar dat is nu niet het geval. En toch moet je zèlf een besluit nemen, want dat kan niemand anders voor je doen. Wél kun je jezelf nog wat tijd gunnen door hem heel goed te leren kennen door veel met hem te praten en samen ‘naar buiten’ te gaan. Ik bedoel: een foto online zetten doe je niet, maar hebben familie en vrienden hem al gezien, al kennisgemaakt? Wat gebeurt er dan, en vooral met jóú?

Voors en tegens afwegend kom je, samen met hem, tot een besluit of er een verdiepende liefde in zit die groeiende is. En als het uiteindelijk tóch niet blijvend wat wordt tussen jullie wees dan ook eerlijk en houdt elkaar niet aan het lijntje!

Ik hoop, dat ik een (kleine) bijdrage heb kunnen leveren in de afweging die jij alleen en die jullie samen gaan maken!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering