Verwaarlozing

Ds. W.G. Hulsman / 1 reactie

Vraag

Verwaarlozing is strafbaar... Is God ook strafbaar, aangezien Hij mij ook verwaarloost en niet ingrijpt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Verwaarlozing is heel erg. Het gebeurt als ouders niet goed voor hun kind zorgen, zodat er niet op tijd eten en drinken is en vooral ook geen gezond voedsel. Vaak is er ook geen liefde. Het kan ook zijn dat je je niet veilig voelt.

Op school merken ze soms dat er wat aan de hand is. Ze zien dat je niet goed in je vel zit Ze merken soms dat je een blauwe plek hebt waar je vader of moeder je heel hard geknepen heeft. Ze vragen hoe dat komt. Ook wordt dan gekeken hoe het thuis is. Wanneer er gemerkt wordt dat een kind helemaal verwaarloosd wordt kan er ingegrepen worden. Erge vormen van verwaarlozing zijn inderdaad strafbaar.

Je vraagt dan: is God ook strafbaar? Omdat Hij jou verwaarloost en niet ingrijpt (volgens jou). Weet je wel zeker dat dat zo is? In de Bijbel komt vooral naar voren dat God naar mensen in nood omziet om ze te helpen. Hij gaat daarbij heel ver in Zijn liefde. Hij gaf zijn Zoon voor ons om ons te behouden. Daarbij heeft de Heere Jezus de straf die wij allen verdiend hebben gedragen. God is niet Iemand Die het slechte met ons voor heeft.

Komt het soms dat je denkt dat God strafbaar is omdat je het moeilijk hebt en dat je vindt dat er niemand naar je omziet en dat je daarom het gevoel hebt dat God niet helpt? Goed dat je dan op Refoweb een vraag stelt. Daardoor kan ik je de weg wijzen. Naar een God die toch het beste met ons voor heeft. Hij wil echt helpen. In de Bijbel staat als we het van de Heere verwachten we niet teleurgesteld uitkomen.

Wordt dan opeens alles beter?  Vaak niet. En toch wil God het dan anders maken. Dat je ogen er voor open gaan dat Hij je niet aan jezelf wil overlaten. Hij is in de Heere Jezus in onze diepste diepte afgedaald om ons eruit te helpen. Als je dat gaat zien, merk je dat er een God is die je niet verwaarloost maar die uitkomst wil geven. Er is er één die zo ontzettend veel van je houdt. Dat maakt het anders.

Als het echter ook dan niet lukt en je het zo moeilijk hebt, probeer dan eens met iemand te praten die de Heere liefheeft Vertel dan hoe je denkt dat God is. Luister dan goed naar wat er van God verteld wordt. Echt waar. God is anders dan je denkt.

Als je er via dit antwoord ook niet uitkomt, zoek dan verdere hulp. Denk nooit dat je hier niet uit kunt komen. Als je je verwaarloosd voelt zijn er vast wel mensen die naar je luisteren willen. En die je ook goede raad willen geven en daadwerkelijk willen helpen.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

1 reactie
Anemone
Beste vraagsteller,

Ik herken je vraag.
Aan het mooie antwoord van ds. Hulsman zou ik 2 Bijbelteksten willen toevoegen.

Jesaja 54 : 7 en 8 (ik citeer de Naardense Bijbel)

In een klein ogenblik
heb ik je verlaten,-
in grote ontfermingen zal ik je vergaderen;

in een uitstorting van toorn
heb ik mijn aanschijn een ogenblik lang
voor je verborgen,
in eeuwige vriendschap
zal ik mij over je ontfermen!-
zegt je verlosser, de Ene.
••

Voor mij zijn deze woorden een onuitsprekelijke troost geworden.
Ik hoop voor jou ook.