Vriendin is zwanger

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Eigenlijk vraag ik niet om een oplossing omdat die er denk ik al is... maar ik zou graag advies willen. Ik ben 30 jaar; een jongen die graag doet wat hij wil, maar met een besef van wat nodig is qua geloofsleven. Ik heb een vriendin met wie ik op vakantie ging. Er zijn dingen gebeurt die niet goed zijn, maar het zij zo. Nu is ze zwanger, geheel buiten verwachting enz. Ik wil niet snel trouwen, want dat staat me om meerdere redenen tegen. Maar toch wil ik haar niet laten vallen. Wat is binnen kerkelijk (Ger. Gem.) verband mogelijk? Ik wil haar graag tegemoet komen, maar er zijn nu grenzen voor me. Heeft u advies?

Antwoord

Beste jongeman die “graag doet wat hij wil”,

Ik ga je nu wat aanraden wat je misschien niet wil, maar mijns inziens wel moet. Ik ben blij om te lezen dat je aanvoelt een verantwoordelijkheid te hebben voor de jonge moeder en je eerste (naar ik aanneem) kindje. Het is niet noodzakelijk om opeens te trouwen, maar het is wel jouw plicht om met deze vriendin te trouwen. Het is waar dat een seksuele relatie buiten de huwelijkse staat niet direct betekent dat je met die persoon moet trouwen. Dan zou iedere man of vrouw die overspel pleegt dat ook moeten. Maar in jouw geval ligt het beduidend anders. Jij hebt samen met die vriendin (ongetrouwd, neem ik aan) een kindje verwekt. Gods wil is dat zo’n kind binnen een goed functionerend huwelijk op mag groeien. Dat kindje heeft een vader die van nu af aan een taak heeft en zich samen met de moeder inspant om het naar Gods Woord op te voeden. Jij hebt daar als man en vader de verantwoordelijkheid voor. Niet alleen voor dat kind, maar ook voor de moeder van dit kind.

Moeder zijn kan je niet zonder een ondersteunende en dienende man. De vrouw die jullie kind draagt moet ook door jou gedragen worden, vooral ook nu ze in verwachting is. Wee die mannen die een kindje verwekken en dan kind en moeder verlaten. Jullie gedrag heeft enorme consequenties en brengt nu ook grote spanningen.

Je schrijft niets over het meisje/vrouw en ik begrijp dat ook dit niet de plaats is om details te schrijven. Als dit meisje onkerkelijk is moeten jullie gelijk goede begeleiding zoeken met je geestelijke leiders en ook samen “pre-marital counseling” volgen. Maar zelfs als dit meisje niet kerkelijk is, mag jij toch niet van die verantwoordelijk voor het kind weglopen. Je kunt dit kind alleen het best begeleiden als jij ook met deze vrouw trouwt, zeer zeker een aantal maanden voor dat het kindje geboren is. Ja, het kan zijn dat je huwelijk niet makkelijk zal zijn maar het is ook mogelijk dat de Heere jullie beiden aan Zijn voeten wilt brengen. Hoewel het begin heel fout is betekent dat niet dat er bij de Heere geen vergeving is. Natuurlijk is het nodig om belijdenis van schuld te doen voordat een huwelijk bevestigd kan worden. Zoek daarin onmiddellijk contact met je predikant of kerkenraad.

Je schreef: Ik wil niet snel trouwen, want dat staat me om meerdere redenen tegen. Het  is voor mij niet mogelijk om te weten wat die meerdere redenen zijn. Het kan ook zijn dat je het vrije leven toch wel gezellig vindt. Wel graag seks met een mooi meisje op vakantie, maar niet een verantwoordelijkheid voor een huwelijk met al de taken die dat dagelijks en voor de rest van ons aardse leven met zich meebrengt. Als dit laatste je redenering is, dan ben je enorm zelfzuchtig en heb je een “uphill battle” voor je, want een waar huwelijksleven is elkaar dienen.

Je schreef dat je 30 jaar bent. Je heb dus al heel wat jaren alleen geleefd en als je dat niet graag wil opgeven en met deze vrouw trouwen, lees dan daarin wel je eigen beeld. Zoek daarom Gods genade en een persoonlijke kennis van de Heere Jezus Christus.  Zonder Hem kan het niet.

Tot slot wil ik je nog een aantal gedachten meegeven; hopelijk zijn er ook anderen die meelezen en meeleren. Het schokt me telkens weer dat ook onder onze kerkmensen er zo makkelijk over Gods geboden wordt heengestapt, zo zonder blikken of blozen. Ik ben ook geen lieverdje geweest en we hebben allemaal onze zonden te belijden. Maar ik ontmoet jonge mensen die er zonder schaamte over spreken dat ze samen leven zonder getrouwd te zijn. Alsof dat gewoon is. Jij ook. Je gaat zo makkelijk met een meisje of jonge vrouw op vakantie zonder dat jij met haar getrouwd bent.

Ik sprak daar eens met een jonge stel over toen ik ontdekte dat ze hier samen op vakantie kwamen zonder getrouwd te zijn. Samen reisden ze en en elke nacht sliepen ze met elkaar. Hun onthutsende antwoord was: “Wel, wat is daar nou verkeerd aan; je moet toch eerst zeker weten of je wel met elkaar wilt trouwen.” Dat is puur werelds denken en een grote zonde en bovendien de beste manier om een eventueel huwelijk te ruïneren. Ook dat stelletje waar ik het net over had was binnen de kortste tijd alweer uit elkaar. Maar beiden hebben ze iets moois verloren. Ze hebben iets weggegooid wat de Heere wil dat we bewaren tot Zijn tijd. Lees maar eens 1 Thess. 4:3-7: “Want dit is de wil van God, uw heiligmaking: dat gij u onthoudt van hoererij; dat een iegelijk van u wete zijn vat te bezitten in heiligmaking en eer; niet in kwade beweging der begeerlijkheid, gelijk als de heidenen (!!), die God niet kennen. Dat niemand zijn broeder vertrede noch bedriege in zijn handeling (en God heeft het hier nog steeds over seksuele zonde!);  want de Heere is een wreker over dit alles, gelijk wij u ook te voren gezegd en betuigd hebben.”

Als jij met een meisje naar bed gaat en er later niet mee trouwt heb je iets van een ander gestolen, namelijk haar toekomstige man! Er staan genoeg andere voorbeelden in de Bijbel waarin jezelf kunt lezen dat zulk gedrag ten zeerste door de Heere is verboden. De gevolgen van seks buiten het huwelijk staat in klare taal beschreven in Spreuken. Lees maar even voor jezelf in Spreuken 6:23-35. God heeft de seksuele relatie tussen een man en vrouw geschapen om te bloeien in de tuin van het huwelijks leven. Ik vergelijk die intieme relatie altijd met een vuur. Het vuur in de haard verwarmt het huwelijkse huis met een intieme warmte. Maar o wee als we dat vuur uit de haard van het huwelijk halen... dan verbranden we ons lelijk. Je weet dat brandwonden altijd littekens achter laten; voor het leven verminkt. Dat geldt overigens ook voor de zonde van de pornografie.

Ik hoop dat ook andere jonge mensen dit antwoord lezen. Jonge vrienden, bewaar toch wat de Heere geschapen heeft voor het huwelijk en raakt het niet aan voordat Hij daartoe de toestemming geeft. Wat is het mooi als twee jonge mensen elkaar voor Gods aangezicht op hun trouwdag in de ogen kunnen kijken en zeggen: “Voor jou heb ik dit bewaard wat de Heere mij en vandaag ons gegeven heeft. Niemand heeft ooit mijn naaktheid gezien of aangeraakt want God heeft het voor jou alleen bedoelt.”  Kunnen wij straks zo het huwelijk beginnen? Zeg nu niet: “Ja, wie kan dat nog in deze tijd.” Het is inderdaad zo bedroevend dat onze zondigheid al het mooie wat God nog geeft zo enorm bezoedelt en verminkt. Zoek daarom dagelijks genade om staande te blijven ook in de tijd van verkering en verloving. Ik heb daar nog veel meer over te zeggen maar dat valt buiten deze vraag.

Ds. A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk