Altijd maar oudvaders lezen?

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Wat vindt u van boeken zoals Watchman Nee en soort gelijke? Je hoeft het toch niet alleen en altijd maar van oudvaders te hebben?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik lees tegenwoordig veel boeken van Watchman Nee e.d.? Wordt dit goedgekeurd?

Antwoord: Je hoeft het inderdaad niet altijd en alleen van de oudvaders te hebben. Er zijn gelukkig heel wat 'oude schrijvers' uit de reformatorische traditie beschikbaar waarin we kunnen lezen tot onderwijs en geloofsopbouw. Maar er zijn ook kerkvaders zoals Augustinus en Irenaues, er zijn middeleeuwse theologen als Thomas a Kempis en  Bernardus van Clairvaux, er zijn de reformatoren Luther, Calvijn, Bucer, Zwingli, enzovoorts en er zijn goede schrijvers uit later tijd, zoals Watchman Nee, een oprechte getuige van Christus.

Wat dat betreft mogen we gerust ruimdenkend zijn, mits we maar altijd de maatstaf van het Woord van God blijven aanleggen en dus nooit blindvaren op een auteur, ook al is het iemand die te goeder naam en faam bekend staat. Blijf positief kritisch en raadpleeg bij twijfel anderen, om zo met elkaar te onderscheiden tussen waarheid en leugen of ook minder juiste opvattingen.

Wat Watchman Nee betreft, moeten we goed zien dat hij naast zeer bijbelse en diep gelovige uitspraken en beschouwingen toch ook wel eens de plank misslaat. Hij is geen theoloog, ook niet geworteld in de gereformeerde traditie, maar hij is wel een oprecht en begaafd kind van God.

Met vriendelijke groet,

Ds. J. Hoek

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Chr. Hogeschool Ede

Tags in dit artikel:

boekenoudvaderWatchman Nee