Ruzie uitpraten voor het slapengaan

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Soms heb ik wel eens een meningsverschil of een ruzie met mijn man precies voordat we gaan slapen. Pas geleden was hij ook boos. Hij werkt hard, is erg moe de laatste tijd en kan niet veel hebben. Ik was die avond wat langer weg zonder dat te melden. Dus was hij boos en ik kreeg geen gelegenheid om dat uit te leggen. Ik kreeg naar mijn hoofd dat ik stil moest zijn en ‘wegwezen’ (iets lelijker woord). Hij gaat dan wel slapen voordat het is goedgemaakt. Volgens de Bijbel mag dat niet. Wat moet ik daar mee?

Eerlijk gezegd staat mijn hart er ook niet naar om dan naar hem toe te gaan en het goed te maken. Maar ik ben altijd bang dat er ’s nachts iets met je gebeurt en je nooit meer sorry kunt zeggen. Toch zijn we allebei te eigenwijs om het goed te maken. Verder is ons huwelijk wel goed, maar dit zijn van die mega vervelende dingen waar ik dan over na blijf denken.

Antwoord

Beste mevrouw,

Het is altijd goed om na te denken en te reflecteren op eigen handelen. Vraag is daarbij hóe u dat doet, want kijkt u dan ook werkelijk naar uzelf of kijkt u meer naar het handelen van uw echtgenoot? Als ìk uw verhaal lees gaat het over meerdere momenten met elementen van ‘zonde’, als ik het zo even mag betitelen.

1. U hebt niet gemeld dat u later thuis zou komen. Daar begint het mee en ook al kan dat een reden hebben, het is niet erg respectvol naar uw echtgenoot.

2. U neemt het hem kwalijk dat hij vervolgens boos is, waarbij ik me afvraag of die boosheid niet veel meer bezorgdheid is geweest!

3. Ú had zijn reactie kunnen voorkomen met een appje of telefoontje met de mededeling dat u later thuis zou zijn. Dus is het eerlijk om het hèm kwalijk te nemen? Nee, ik praat zijn reactie niet goed, want té hard werken en daardoor niet veel kunnen hebben is zéker niet goed voor een huwelijk! Maar dat is een ander probleem, waar u met uw man over zult moeten praten op een goed moment van uitgerust zijn!

4. Úw hart staat er niet naar om de ‘minste‘ te willen en kunnen zijn.

5. Ú gaat geen sorry zeggen: moet híj dat dan maar wél doen? Wie gaat die eerste stap daadwerkelijk zetten?

Ziet u, dat er meer aan de hand is, dan “uitpraten voor het slapengaan”? Het is de vraag hoe u sámen wilt leven, hoe u uw huwelijk vorm wilt geven, hoe u respect en liefde naar elkaar toont. Dát moet onderwerp van gesprek worden! En dan is er best veel te praten, wat begint met “sorry” te zeggen in plaats van de vraag te stellen “wat moet ik daarmee” en dan een Bijbeltekst te gebruiken als het u uitkomt.

Het is heel goed om de Bijbel als richtsnoer voor uw leven te hebben, maar Bijbelse principes zijn niet ‘los verkrijgbaar’: zij vormen een manier van leven in liefde en harmonie met elkaar.

Ik hoop van harte dat u na het lezen van bovenstaande zélf die eerste stap naar hem toe gaat zetten!

Marijke Rots