De wet nog steeds voorgelezen

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Als de bijbel zegt dat we door geloof en genade gerechtvaardigd zijn doordat de Heere Jezus voor ons stierf, waarom wordt dan in sommige kerken de wet voorgelezen, terwijl in 1 Timoteüs 1:9 staat: de wet is niet voor de rechtvaardige?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De betekenis van genoemde tekst is: de wet is niet tegen de rechtvaardige. Het gaat dan om de vloek van de wet of de straf die de wet met zich mee brengt. De veroordeling door de wet geldt de rechtvaardige, dus de gerechtvaardigde in Christus, niet. Maar er is geen rechtvaardiging zonder heiliging. En de wet van God is het richtsnoer van de dankbaarheid.

In het nieuwe, geheiligde leven wordt Gods wet ingeschreven in vlesen tafelen van het hart (Jeremia 31). Er is dus niets mis mee dat in de kerk de wet wordt voorgelezen, alleen zou duidelijker dan nu dikwijls het geval is, moeten worden aangegeven dat het hier gaat om de tora, letterlijk de wegwijzer van God die bedoeld is voor Zijn kinderen, die vragen: "Hemelse Vader, wat is Uw wil met ons leven?"

Daarnaast is er de ontdekkende functie van de wet die ook nodig blijft, opdat we telkens weer ons verootmoedigen over zonden en ons leven toetsen aan de norm, de maatstaf van Gods wil.

Ds. J. Hoek

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Chr. Hogeschool Ede

Tags in dit artikel:

wet