Alle woorden van Jezus

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

Bestaat er (al) een boek met alle woorden/uitspraken van Jezus (eventueel uitgelegd of zonder commentaar)? Ik ben vaak bang dat ik geloof buiten Jezus om en dan ga ik verloren? God als Vader is toch pas mijn Vader door/dankzij het werk van Zijn Zoon? Of werkt de Geest ook in harten die (nog) niet weten dat zijn/haar zonden vergeven zijn?

Mijn tweede vraag: kan een bijbelvertaling (te moeilijk of te vrij) of een (objectieve) prediking iemands zaligheid in de weg staan?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je stelt een aantal vragen. Ten eerste of er een boek is met alle woorden/uitspraken van Jezus. Zo’n boek is er niet. Jezus heeft veel meer gesproken dan wat er in de Bijbel staat. Je zult bedoelen of er een boek is dat ingaat op al Zijn uitspraken die in de Bijbel zijn opgenomen. Dat weet ik niet, maar neem bijvoorbeeld een goede Bijbelverklaring (bijvoorbeeld van Matthew Henry) erbij en je hebt volop toelichting op de tekst.

Je laatste vraag stel je erg beknopt. Kan een vertaling van de Bijbel je zaligheid in de weg staan? Als je het me eens bent dat de Bijbel Gods brief is aan jou, dan wil je toch nauwkeurig weten wat Hij tot je te zeggen heeft? Lees dan ook een betrouwbare vertaling: Statenvertaling of Herziene Statenvertaling. Hoe zit dat met de prediking? Ik weet niet wat je met een objectieve prediking bedoeld. Ik vermoed dat je doelt op een prediking die de Schrift wel uitlegt, maar toch niet op het hart gericht is. Een echt schriftuurlijke prediking is ook bevindelijk. Het is niet om het even onder welke prediking je verkeert.

Tussendoor lees ik andere vragen over geloven buiten Jezus om. Is dat mogelijk? Nee, niet wat het zaligmakend geloof betreft. De Geest werkt ook in harten van hen niet weten dan zijn/haar zonden vergeven zijn, maar wat heb je aan die wetenschap? Dan heb je toch nog geen vergeving of rust in de Heere ontvangen? Zie Heidelbergse Catechismus zondag 7 en zondag 23 voor wat een Bijbels geloof is. Alleen op grond van het werk van de Heere Jezus kan ik bestaan voor God. Hoe deel ik daarin? Door de Heilige Geest. Wat gebruikt Hij daarvoor? De Bijbel en de verkondiging van het Woord. Stel je in de weg van de middelen en gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol