(Geen) vertrouwen in nieuwe opleiding en beroep

J.M. Strijbis / 1 reactie

Vraag

Ik heb een leuke baan, maar heb een jaar geleden besloten om een opleiding te gaan volgen voor een totaal ander beroep. Ik ben niet impulsief en denk goed na over alles. Mijn dierbaren hebben geen vertrouwen in mijn keuze omdat ze denken dat ik het niet kan en dat ik er niet geschikt voor ben. Ik heb er zelf een goed gevoel over en heb zin om ermee te starten begin volgend jaar.

Ik hecht veel belang aan de mening van mijn dierbaren maar m’n vertrouwen/motivatie zakt weg omdat ik de enige ben die er vertrouwen in heeft. Hoe kan ik het beste vertrouwen op mezelf en op God? Als dit beroep inderdaad toch niet bij me past, zal God dit toch wel laten zien?

Antwoord

Dag... Bedankt voor je vraag. Door mijn vakantie in zuidelijk Afrika is mijn reactie wat aan de late kant. Sorry daarvoor.

Het lijkt mij lastig om in zo’n situatie te geraken. Natuurlijk snap ik dat je waarde hecht aan de mening van je dierbaren en dat is ook goed. Zij kennen jou zoals ze je zien en zij hebben ook het beste met je voor. En het is ook (voor hen) heel wat om jou een totaal ander beroep te zien kiezen. Dan komen misschien vragen bij anderen boven: “Wat je nu doet, past toch bij je? Je bent toch goed in je werk? Je bent er toch met plezier in bezig (geweest)?” Je kunt er met hen over in gesprek gaan. Misschien heb je dat al gedaan en denken jullie er verschillend over.

Ik ben van mening dat het belangrijk is voor jou om te kijken waarom je dat andere beroep wilt gaan doen. Wat maakt dat je je huidige beroep niet meer wilt uitoefenen? Waar zitten de dingen die ervoor zorgen dat je er geen plezier meer in hebt? En welke uitdaging zie je in de keuze die je wilt gaan maken? Kortom: maak je keuze voor Gods Aangezicht. Wat wilt Gij dat ik doen zal? Elke eerbaar beroep is een goddelijk beroep. En het één is niet meer dan het andere.

Je schrijft over je gevoel en dat telt zeker mee. Maar je hebt ook je verstand. En wat zegt je verstand? Even los van je gevoel. Dus welke voor- en nadelen zitten er aan het één en het ander? Het is goed om even los van je gevoel de dingen tegen elkaar af te wegen.

Vertrouwen op God is altijd het beste. Vertrouwen op jezelf lijkt mij een gevaarlijke onderneming. Alleen Hij weet echt wat goed is voor jou.

Ik hoop van harte dat dit je wat meer duidelijkheid geeft, maar je zult uiteindelijk zelf de keuze moeten maken. En communiceer goed met je dierbaren. Veel wijsheid van de Heere gewenst.

J. M. Strijbis

1 reactie
schoenveter
Het is vaak niet nutteloos als je een opleiding hebt gedaan waar je achteraf niets meer mee doet, ook niet als het niet (helemaal) bij je past. Overal doe je ervaring mee op en trek je er lering uit als het goed is. Je grenzen opzoeken is juist de manier om te ontdekken hoeveel je kan en misschien zal je dat hierin gaan merken.

Verder mis ik een beetje de onderbouwing in het verhaal, wat ontbreekt er bij jou dat ze denken dat dit je niet lukt of bij je past? Waarom zou het bij voorbaat al falen?