De rechtvaardige en de goddeloze in Spreuken

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het boek Spreuken. In dit boek wordt veel geschreven over de rechtvaardige en de goddeloze. Maar wie is de rechtvaardige en wie is de goddeloze? Wanneer met de rechtvaardigen alle gelovigen worden bedoeld, hoe zit het dan met de spreuken die over de rechtvaardigen worden geschreven. Want niet elk kind van God ervaart voorspoed. Kunt u mij dit uitleggen?

Antwoord

Je gaat ervan uit dat alle rechtvaardigen voorspoed hebben. Maar dat is niet wat het boek Spreuken ons leert. De rechtvaardigen zijn de kinderen Gods die leven uit de vreze van de Heere, het beginsel van alle wijsheid. De vreze van de Heere is de kern van het boek Spreuken. De wijsheid is het vermogen om kennis op de juiste manier toe te passen in alle situaties van het leven. De goddelozen zijn de dwazen die niet leven uit de vreze van de Heere. Dat is dus het verschil. Maar dat de rechtvaardigen altijd voorspoed hebben is niet wat Spreuken ons leert.

Het kan zijn zoals in Psalm 73. Asaf die boos was omdat de goddelozen het goed hebben en de rechtvaardigen vaak tegenspoed. Maar toen hij in het heiligdom ging en lette op hun beider einde, zag hij dat de rechtvaardigen beter af  zijn. Denk ook aan Job die als rechtvaardige veel tegenslag had. Maar de Heere gebruikte dat alles om Job des te meer te leren wat hij aan zijn God had.

Het boek Spreuken laat ons zien dat het de rechtvaardigen wel zal gaan, maar de goddelozen zullen eeuwig omkomen, ook al hebben zij het schijnbaar goed op aarde. De tegenspoed van de rechtvaardigen gebruikt de Heere om Zijn kinderen te beproeven en hen voor te bereiden op hun eeuwige  toekomst. Zij moeten door vele verdrukkingen ingaan in het koninkrijk Gods.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

Spreuken