Christus verschijning aan de twaalf

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Waarom staat er in 1 Korinthe 15:5 dat Christus verscheen aan de twaalf, terwijl Judas Iskariot er niet meer bij was en Matthias er pas later bij kwam?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is een begrijpelijke vraag die je stelt. Hoe kan Paulus in 1 Korinthe 15:5 schrijven dat Jezus aan de twaalf verschenen is, terwijl Judas er niet meer bij is. En als het gaat om de eerste verschijning na Zijn opstanding aan de discipelen dan ontbreekt niet alleen Judas, maar ook Thomas (Johannes 20: 19-24).

En laat ik gelijk maar zeggen: veel Schriftverklaarders wijzen erop dat Paulus het in 1 Korinthe 15 heeft over die eerste verschijning aan Zijn discipelen. Zelfs de kanttekeningen van de Statenvertaling doen dat. En tegelijk verklaren ze hoe dat kan. En niet alleen zij, maar ook veel andere uitleggers van de Bijbel verwijzen naar de eerste verschijning. Het draait namelijk om de uitdrukking “de twaalven”. Twaalf is de gangbare uitdrukking, ook bij Paulus, voor de apostelen die Jezus tijdens Zijn leven op aarde had uitgekozen. In het gebruiken van het getal twaalf schuilt de gedachte dat de apostelen de twaalf stammen van Israël representeren. Wetend dat iedere vergelijking nooit honderd procent opgaat, denk ik als voorbeeld, de kerkenraad. Iedere gemeente heeft een kerkenraad waarvan het aantal leden is vastgelegd. Stel, het zijn er twaalf, maar door vakantie of ziekte kunnen een of meerdere broeders op een bepaalde zondag of tijdens de kerkenraadsvergadering niet aanwezig zijn, dan verandert daardoor de naam “kerkenraad” niet.  Zo ook wat  betreft Jezus eerste verschijning aan Zijn discipelen van wie er twee missen. Ik hoop dat de gestelde vraag zo enigzins beantwoord is.

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde