God wil niet dat iedereen zalig wordt

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan een dominee die dogmatisch gezien niet gelooft dat God wil dat iedereen zalig wordt. Hoe legt u Ezechiël 18:32 en 33:11 uit overeenkomstig de leer dat God niet wil dat allen zalig worden, aangezien hij mensen verkoren en verworpen heeft van eeuwigheid? Daarnaast, al zou God willen dat iedereen zalig zou worden dan zou dat ook gebeuren.

Een vriend van vertelde legde het zo uit dat God een wil van bevel en een wil van besluit heeft. Oftewel een verborgen en een geopenbaarde wil. Als dat zo is zou God toch een tegenstrijdige wil hebben? Hoe moeten deze teksten verstaan worden?

Antwoord

Dat gaat inderdaad om de wil van besluit en de wil van bevel. Dat wordt mooi uitgelegd in deze artikelen: