Hoe lang duurt een gebedsverhoring?

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik bid al een tijdje of de Heilige Geest heel krachtig in mijn hart wil gaan werken. Hoe lang duurt het gemiddeld voordat God dit gebed verhoort? Moet ik daar bijvoorbeeld nog tien jaar op wachten of misschien een jaar?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Het is heel goed dat je bij bidden ook antwoord verwacht. Dat je daarnaar uitziet. De Bijbel leert ons duidelijk dat God het gebed hoort en ook wil verhoren. Maar hier beginnen de moeilijkheden. Want het kan lijken alsof God het gebed niet hoort. Het kan er ook op lijken dat God het gebed niet verhoort. Soms kan de verhoring van een gebed lang op zich laten wachten, soms verhoort God inderdaad niet en soms wijst God een gebed rechtstreeks af. Dat maakt het allemaal nog niet zo makkelijk. Bovendien kan God ons alleen verhoren om Jezus’ wil.

Waarom verhoort God (naar het schijnt) niet (direct) het gebed?

1. Soms bidden wij om zondige dingen en met een verkeerd motief (Jak. 4:3).
2. Zelfs Gods kinderen kunnen om verkeerde dingen bidden; zaken die op zichzelf wel goed zijn maar die God niet goed voor hen acht (2 Kor. 12:8-9).
3. Soms wijst God een gebed ronduit af (zelfs van Zijn kinderen) (Deut. 3:26).
4. Soms verhoort God het gebed pas na een (lange) tijd (van beproeving) (Matt. 15:22-28).

Dan: er kunnen wijze redenen zijn bij de Heere waarom Hij de verhoring uitstelt:

1. Als beproeving om te zien of het je werkelijk om God te doen is. Abraham kreeg de belofte van een zoon en het duurde 26 jaar voor die belofte vervuld werd. En daarna moest hij Izak offeren. God beproeft het ware geloof altijd.
2. Omdat het Zijn tijd nog niet is. God is niet een God van onze tijd maar van Zijn Eigen tijd. Wat hebben de gelovigen gebeden om de komst van de Messias en alzo de vervulling van Gods beloften maar het duurde tot de volheid des tijds (Gal. 4:4) d.i. de tijd die God ervoor bepaald had. Het is een oefening in geduld en volgen van de Heere. Het is een oefening in geloof in Zijn belofte. In geloven zonder zien. In vertrouwen alleen op het Woord.
3. Soms geeft de Heere geen antwoord omdat het overbodig is: de zaken waar we om bidden staan al duidelijk in Zijn Woord. Stel dat je zou bidden (ik versimpel het even): Heere, mag ik stelen? Dan hoeft de Heere daar geen antwoord op te geven omdat het Woord duidelijk is. Veel dingen waar wij om bidden kunnen we uit het Woord afleiden indien we maar de moeite nemen het biddend te onderzoeken.

Nu gaat jouw vraag over het gebed om de krachtige werking of doorwerking van de Heilige Geest. Dat is een mooi gebed. Wat is die krachtige (door)werking van Gods Geest?

1. Een sterkere overtuiging van zonde.
2. Een groter verlangen naar en vertrouwen op de Heere Jezus.
3. Een krachtiger begeerte naar en beoefening van een leven naar Gods Woord.

De Heere wil deze dingen geven door het biddend horen en lezen van Zijn Woord indien wij oprecht zijn in ons bidden d.i. de zonden niet aan de hand houden en ertegen strijden (Jes. 1:15). Wij kunnen niet bidden om de werking van de Heilige Geest terwijl ons hart zich vastklemt aan de wereld en de zonde. Onderzoek ook hier je leven op. Juist als het gaat om de (door)werking van de Heilige Geest is dit een aangelegen punt. Wij kunnen de Geest bedroeven (Ef. 4:30), tegenstaan (Hand. 7:51) en uitblussen (1 Thess. 5:19).

Ik hoop dat deze aanwijzingen je verder kunnen helpen. Weet dat als wij bidden zoals de Heere ons in Zijn Woord geleerd heeft, om de zaken die Hij ons bevolen heeft, dan zullen wij het ook verkrijgen. Op Zijn tijd. “Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?” (Luk. 11:13).

Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

bidden