Kerkshoppen na onvrede

Ds. G. Kater / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 18 en ben in een vrijgemaakte kerk opgegroeid. Ik heb dit over het algemeen als een fijne kerk ervaren. Nu zit ik al even na te denken over belijdenis doen en merk ik dat ik het toch lastig vind om daarbij ook voor deze gemeente te kiezen.

In de kerk zingen we sinds kort af en toe opwekkingsliederen. Ik zing zelf veel liever psalmen omdat deze rechtstreeks uit de Bijbel komen en omdat deze meer diepgang hebben. Ook gok ik dat binnen enkele jaren het binnen mijn kerk mogelijk wordt dat er een vrouw in het ambt verschijnt. In de prediking gaat het weinig over de zonde maar wel geregeld over de genade; het evenwicht mis ik een beetje. Al met al heb ik het gevoel dat hoe ik mijn geloof beleef en de verwachtingen die ik van een kerk heb, niet meer zo erg aansluiten bij de GKv.

Om deze reden ben ik als het ware op ontdekkingstocht gegaan. Ik ben bij PKN-, HHK- en CGK-gemeenten geweest. Ik voelde mij erg thuis in de CGK en de HHK. Maar ik weet gewoon niet hoe ik hier mee om moet gaan. Heeft God mij in de GKv geplaatst om een reden? Is het slecht dat ik ben wezen ‘kerkshoppen’? Hoe maak je een goede kerkkeuze? Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken en wat ik moet doen. Ik hoop dat u een antwoord voor mij heeft.

Antwoord

Beste vriend,

Bij ons denken over de vraag van welke kerk of gemeente we lid moeten zijn/worden, is het van groot belang ons uitgangspunt te nemen in Gods leiding in ons leven. Niet wat wij hierover vinden of voelen is uitgangspunt, maar hoe de Heere ons leven tot hiertoe geleid heeft. Hij heeft ons in een bepaalde kerk of gemeente geboren laten worden; of er later gebracht. Dat is een belangrijk startpunt in ons denken, maar geen eindpunt.

Want vervolgens mag en moet je ook onderzoeken of de gemeente waar je deel van uitmaakt de kenmerken vertoont van de kerk van Christus. Artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis noemt in dat verband drie zaken.

1. De zuivere prediking van het Evangelie. Wordt het Woord van God helder en evenwichtig verkondigd? Hoor je in de prediking over onze goede schepping naar Gods beeld, over onze zondeval in het paradijs, over de verlossing door de Heere Jezus Christus, en over de grote toekomst van de Heere op en na de jongste dag? Hoor je in de prediking over het werk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest? Over de drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid die Zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus noemt; over de twee wegen waarop alle mensen naar hun eeuwige bestemming reizen; en over de enige Naam van de Heere Jezus Christus, de Zaligmaker van zondaren?

2. De zuivere bediening van de sacramenten. Worden de heilige doop en het heilig avondmaal op een Bijbelse wijze bediend? Hoor je in de prediking rondom de sacramenten ook wat de inhoud van de sacramenten is, voor wie ze bestemd zijn, en hoe ze tot geestelijk nut zijn?

3. De handhaving van de kerkelijke tucht. Wordt het Bijbels opzicht over de belijdenis en levenswandel van alle leden van de gemeente ook metterdaad gehouden door de ambtsdragers van de gemeente?

Wanneer er rondom deze uiterst belangrijke Bijbelse kenmerken van de gemeente van Christus zaken zijn die daarvan afwijken, is het belangrijk om altijd eerst het gesprek hierover aan te gaan met de kerkenraad van de gemeente. En het is evenzeer belangrijk om dat gesprek diepgaand en grondig te voeren gedurende een bepaalde tijd. Het kan zijn dat je in dat traject tot de overtuiging komt dat je, ondanks de gebreken die je in je gemeente ziet, toch trouw moet blijven op de plaats waar God je gesteld heeft. Het is daarbij ook van belang om te overwegen dat er geen één gemeente op aarde volmaakt is, en dat ook niet elk gebrek m.b.t. de genoemde kenmerken van de kerk eenzelfde gewicht heeft in het licht van de Bijbel. Maar er kan (na een tijdsbestek waarvan ik geen concrete aanduiding kan en durf te geven) na dit alles ook een moment aanbreken dat je (in biddend opzien tot de Heere) tot de conclusie komt dat het niet goed is langer in deze gemeente te blijven. Wanneer de motivatie voor dat besluit gegrond is op wezenlijke bezwaren t.a.v. de genoemde Bijbelse kenmerken is dat een legitiem besluit. In dat geval is het wel belangrijk je aan te sluiten bij een gemeente waarin je wel de genoemde Bijbelse kenmerken herkent.

In Nederland hebben we vervolgens te maken met een stuk verdrietige kerkelijke verdeeldheid. Waarbij er tegelijkertijd gelukkig in verschillende kerken en kerkverbanden gemeenten zijn die de kenmerken van de kerk van Christus vertonen. Het zal je, gezien mijn persoonlijke achtergrond als predikant van de HHK, niet verbazen dat de hervormde kerk door mij gezien wordt als de oudste gestalte van de kerk van de Reformatie, zoals God deze zelf in de eeuw van de Reformatie in ons land geplant heeft. En juist omdat deze hervormde kerk, ondanks alle geestelijk verval wat ze de eeuwen door in de praktijk gekend heeft, toch altijd het Woord van God en de gereformeerde belijdenis als kerkelijke grondslag gehad heeft is het blijven bij dat fundament voor mij persoonlijk onopgeefbaar. Ik hoop van harte dat het Woord van God en de belijdenis van de Reformatie ook voor jou van onopgeefbare betekenis zijn in je kerkelijke zoektocht. Veel wijsheid en Gods zegen toegewenst bij alle overwegingen.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze