Fordyce spots

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over fordyce spots. Dit zijn bultjes op en rondom de penis. Het jeukt en is soms pijnlijk. Verder vind ik het een vervelend gezicht en maakt het me onzeker voor de toekomst als ik ooit mag trouwen. Is het verantwoord/oké om dit te laten behandelen in een speciale kliniek? Mijn gedachten zijn zelf erg wisselend hierover. Ik hoor graag uw mening!

Antwoord

Beste vragensteller,

Weet je zeker dat het Fordyce spots zijn? Deze geven bij mijn weten eigenlijk nooit klachten, zeker geen pijn.  Het is een volkomen normaal verschijnsel en hoeft niet behandeld te worden. Als je op de bijbelse wijze het huwelijk in wil gaan lijkt me dit ook niet iets wat de relatievorming in de weg kan staan.

Mijn mening is dat we in een cultuur leven waar het uiterlijk overdreven de aandacht krijgt. Dat geeft veelal onzekerheid. Acceptatie van de normale variaties die er zijn qua uiterlijk en vormgeving lijkt mij een gezondere zaak. Al neemt dat wat mij betreft niet weg dat je geen cosmetische ingrepen mag doen. Ik denk dat dit tot op zekere hoogte valt onder wat Paulus schrijft in Romeinen 14: “Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.”

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts