Trouwdienst zonder kerkenraadsleden

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Onlangs was ik getuige van een trouwdienst in de CGK waar alleen de predikant bij was en geen kerkenraadsleden. Hoe zit dit? Is dit volgens de regels?

Antwoord

Beste vrager, op het eerste gezicht is het voor mij niet moeilijk om de vraag te beantwoorden. Een kerkdienst dient door de kerkenraad geleid te worden.

Er zijn twee soorten ouderlingen, namelijk: regeerouderlingen en leerouderlingen. De laatste zijn de predikanten. Wanneer de predikant in de dienst voorgaat zal hij door de ouderling van dienst naar de preekstoel geleid worden en geeft hij met een handdruk de leiding van de dienst aan de predikant over. Als we bedenken dat de ambten Christus vertegenwoordigen, zowel als profeet (de predikant) de koning (de ouderling) en de diaken (de priester) dan zien we daar een mooi bijbels element in. Er is dan de eenheid van de ambten zichtbaar in haar aanwezigheid in de kerkdienst.

Ik ben onbekend met de trouwdienst die u hebt bijgewoond. Als het een kleine gemeente is kan het moeilijk zijn om al de ambten vertegenwoordigd te zien. Kijk, het gaat dan niet om te provoceren in de geest van: we hebben die andere ambten hier niet nodig. Als de verhoudingen goed zijn binnen de kerkenraad, kan het wel eens gebeuren zoals het heet: als het niet kan gaan zoals het moet, dan moet het maar gaan zoals het dient.

Misschien was de dienst die u hebt bijgewoond ook meer een samenkomst dan een kerkdienst. Dan wordt er ook het votum en groet niet uitgesproken. In ieder geval zou ik meer van de outs en inns moeten weten om een goed oordeel te kunnen geven over het ontbreken van de drie ambten in deze dienst.

Hopelijk is het voor de gehuwden een gezegende dienst geweest.

Hartelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

trouwdienst