Bedrog van Jakob merkwaardig

Ds. A.J. Schalkoort / 1 reactie

Vraag

Wij lazen de geschiedenis van het bedrog van Jakob om van zijn vader toch de eerstgeboortezegen te ontvangen. Wij vragen ons af hoe het mogelijk was dat Izak bij het betasten van Jakob niet voelde dat het ‘nep’ was... Geitenhaar is toch veel stugger en scherper dan de beharing van een man? En als je goed doortast moet je toch voelen dat het gaat om iets wat over de huid getrokken is: randen, plooien, andere vormen dan die van een natuurlijke mannenhand, om van de vingers nog maar te zwijgen.

En smaakt geitenvlees niet anders, minder sterk, dan wild? Heeft Izak slechts oppervlakkig gevoeld, hoewel hij duidelijk argwanend was, of hield God er zijn ogen voor gesloten, of is er nog een andere verklaring?

Antwoord

Het is inderdaad een merkwaardige geschiedenis die we lezen in Genesis 27. Hier moeten wij vooral letten op het feit dat de belofte van de Heere vervuld zou worden: de oudere (Ezau) zou de mindere (Jacob) dienen. Daarom besluit Rebecca dat het zo moest gebeuren. Maar waarom heeft ze niet eerst met Isaac overlegd, zouden wij zeggen. Maar dat deed ze niet. En dan gaat ze samen met Jacob het pad van het zondigen op. Als wij de Heere niet kennen in al onze wegen, gaan we onze eigen wegen uitstippelen al moet het doel bereikt worden met bedrog zoals Jacob doet. Men heeft de zwakheid van Izak gebruikt om hem te bedriegen (M. Henry). Ik denk dat Izak zo graag lekker wilde eten dat hij niet in de gaten wilde hebben dat hij bedrogen werd.

In ieder geval heeft Jacob in zijn verdere leven moeten boeten voor zijn bedrog. Denk aan het bedrog van Laban zijn oom en het bedrog van zijn zonen toen Jozef verkocht werd als slaaf naar Egypte. Wie anderen bedriegt wordt zelf ook bedrogen. Maar door alles heen heeft de Heere Zijn doel bereikt met Jacob. Want hij is gezegend  geworden en eenmaal is Jezus Christus uit dit geslacht geboren. We praten Jacobs zonden niet goed maar prijzen zijn God van Wie we nog altijd zingen: Zalig hij die in dit leven Jacobs God ter hulpe heeft. Ondanks zijn zonden werd Jacob steeds weer op de plek van schuldbelijdenis en zonden vergeving gebracht. En dat alles omdat de Heere aan Zijn trouwverbond dacht. Dwars door alle zondigheid en gebrokenheid van ons leven heen,  bereikt de Heere Zijn doel. Dat wil deze geschiedenis ons leren.

Ds. A. J. Schalkoort

Naschrift redactie: Er staat “geitenbokje” (jonge mannelijke geit in het Hebreeuws), dus een jong geitje. Die heeft zachter haar en dat is minder te onderscheiden van mensenhaar. Dat nog los van de verschillende soorten geiten die er zijn en dus ook verschillende types vacht. De Angorageit bijvoorbeeld, die in diverse delen van de wereld voorkomt, heeft erg zacht haar.

Lees meer artikelen over:

Jacob
1 reactie
Ali636
Merkwaardig ? U bedoelt toch niet te zeggen dat het niet klopt of de Bijbel vervalst is ?
Een heleboel van mijn vragen zoals deze verdwenen als sneeuw voor de zon bij een uitgebreid bezoek aan Israël. De Bijbel vermeld iets compact. Een heel lange uitleg zou onze vragen beantwoorden. Maar als je de omgeving ziet waarin het gebeurt is (met een andere geschiedenis dan deze) denk je: heel logisch, dit kan hier inderdaad zo gebeurt zijn. Geen enkel probleem. Dat geeft vertrouwen voor andere vragen en bedenksels.