Geloofsleven of religieus gevoel

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Kun je als je in het dagelijkse leven (hoog)gevoelig bent ook geestelijk dat zijn? Diep van binnen weet ik dat ik door Gods genade veilig geborgen ben in Hem, maar zodra een predikant of ouderling praat over zelfbedrog, schijngeloof enzo, dan reken ik mijzelf dat meteen toe. Ik besef/voel bijvoorbeeld totaal niet dat Jezus gestorven is voor mijn zonden, ik leefde immers nog niet toen. Heeft dit te maken met mijn hooggevoeligheid of rust ik teveel op mijn gevoel in plaats van op God? En hoe rust ik op God terwijl m’n gevoel en verstand daarin niet mee gaan?

Antwoord

Beste vrager,

Bedankt voor uw vraag. Hooggevoeligheid heeft u als eigenschap. Dan beleeft u de dingen intens. Dat is niet verkeerd. Zeker zal dat dan ook in het geestelijke leven het geval zijn. Je kunt moeilijk karaktertrekken uitschakelen. Maar we moeten wel oppassen dat we ons geloofsleven niet door ons gevoelsleven laten bepalen. Hooggevoeligheid brengt ook onzekerheid mee trouwens. Dan komen zaken als het gevaar van schijngeloof en zelfbedrog meteen hard aan en terecht.

Nu kan geloof niet buiten het gevoel om gaan, maar waar geloof klemt zich vast aan het Woord van God: Er staat geschreven. Gods beloften zijn in Christus ja en amen. In het Woord vinden we dan ook Jezus. Niet in mijn gevoel of idee over Jezus, maar in het Woord. U zegt: ik leefde nog niet toen Jezus stierf, maar dan zouden er maar weinig gelovigen zijn als alleen zij van hun zonden verlost zijn die in Jezus’ tijd leefden. Wij die vandaag leven kunnen Jezus leren kennen door het Woord en het is de Heilige Geest die het werk van Jezus brengt in ons hart en leven.

Hoe leren wij Jezus kennen en zingen: Jezus uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart? Alleen door de prediking van de gekruisigde Christus, Die ons zo rijk in de Bijbel geopenbaard wordt.

Ik moet u eerlijk zeggen dat ik inderdaad bang bent dat u het oprechte geloofsleven mist. Uw gevoelsleven is een soort religieus gevoel, maar geen geloofsgevoel. Daarom is het terecht dat u zich aangesproken weet door onderzoek naar zelfbedrog en schijngeloof. U kunt onmogelijk de genade van het geborgen zijn in God kennen terwijl u de noodzaak van het lijden van Christus niet nodig hebt.

Maar u bent nog in het heden van de genade. Velen die op de dwaalweg zijn, zijn opgezocht door de opzoekende Zaligmaker Jezus Christus, de grote Herder der schapen. Zoek Hem in het Woord en wordt behouden. Lees biddend de Bijbel en ga biddend op naar Gods huis met de bede: “Heer’ ai maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.”

Hartelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet