Zoon met dwanggedachten

dr. J. van der Wal / 5 reacties

Vraag

Ik ben een bezorgde moeder van een zoon van 24 jaar. Sinds een paar weken zit hij thuis, vanwege ernstige dwanggedachten. Hij heeft steeds gedachten om zichzelf iets aan te doen, bijvoorbeeld zich de nek omdraaien, tegen een andere auto aanrijden, met een mes steken enz. Hij is werkzaam bij defensie als sergeant en heeft een drukke periode achter de rug. Van zichzelf is hij ook al een druk persoon, zijn hele dag is gevuld. Toen hij op oefening was is het begonnen, met deze gedachten. Hij raakte hier erg van in paniek en is naar de arts gegaan. Deze heeft hem naar huis gestuurd en oxazepam als medicijn gegeven. Nu moet hij er dinsdag er weer naar toe en de arts wil hem weer laten werken, maar ik zie dat echt niet zitten. Hij is namelijk nog lang niet stabiel. Al zijn de gedachten iets minder heftig, ze zijn er nog steeds! Hij krijgt ook nog gesprekken met een psycholoog, maar dit kan pas over drie weken. Heeft iemand enig idee wat we hier mee aan moeten? We hebben het er als ouders ook erg moeilijk mee. We worden er de hele dag mee geconfronteerd, want onze zoon is hier behoorlijk van slag van. Hopelijk weet iemand raad. We praten veel met hem, hij is er zelf ook heel open over. Er wordt ook voor hem gebeden, maar we willen heel graag ook concrete hulp.

Antwoord

In uw omstandigheden, waarin uw zoon binnenkort professionele hulp krijgt, kunt u het beste aan uw zoon de vraag meegeven of u een keer mee mag als hij een gesprek heeft. Zodat u van zijn behandelaar een advies krijgt voor de omgang met uw zoon, dat zoveel mogelijk aansluit op zijn en uw persoonlijke omstandigheden.

Daarnaast kan ik u het boekje “Wat dwang met je doet” van de christenpsycholoog Kees Roest aanraden. Dat geeft zowel inzicht in deze problematiek als praktische adviezen voor de omgang met mensen met dwang.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

dwangstoornis
5 reacties
HGK
Bij defensie is er ook een afdeling maatschappelijk werk actief, genaamd de Basis. Misschien is het een idee om daarmee ook contact te zoeken?
AHHK76
Wat een zorg voor u! Ik hoop en bid dat uw zoon duidelijk kan maken aan de arts, dat hij nog niet aan het werk kan, maar eerst hulp van de psycholoog nodig heeft...!
drj
Als hij zo duidelijk heeft gezegd zichzelf (of anderen) iets te willen aandoen, kan hij gedwongen worden opgenomen. Een paar weken wachten kann in dit geval al te laat zijn. Bel nog eens met de huisarts voor een gedwongen opname en schilder hem duidelijk de ernst van de situatie.

Ik weet niet of de huisarts ervan op de hoogte is, dat de dwanggedachten dermate ernstig zijn. Het is mogelijk dat uw zoon niet alles aan de huisarts heeft verteld. De huisarts kan namelijk eventueel verantwoordelijk worden gehouden als er iets gebeurd en daar is niemand mee geholpen.

In het uiterste geval kunt u met uw zoon naar de eerste hulp van een groter ziekenhuis gaan en schilderen wat de inhoud van zijn dwanggedachten is. De artsen op de eerste hulp zullen dan een psychiater in consult vragen.
3 weken wachten is een risico met dit soort klachten. Of het om dwanggedachten gaat of dat deze gedachten door een andere psychische storing worden veroorzaakt is op grond van de door u geschilderde gegevens niet te zeggen.
LWN
Graag zou ik reageren op wat degene hierboven schrijft, al is het vast goed bedoeld. Ik weet namelijk zeker dat de zoon van deze persoon zijn dwanggedachten niet zal uitvoeren. Ze komen niet op vanuit een behoefte, maar gewoon, uit het niet, juist omdat hij dit soort dingen helemaal niet wil! Het lijkt mij een duidelijk geval van OCD, Obsessieve Compulsieve Stoornis. Vaak uit het zich in gewelddadige, seksuele of godslasterlijke dwanggedachten. Zelf heb ik hier al 14 jaar mee te maken, sinds mijn 13e, dus ik begrijp goed waar deze persoon mee worstelt. Het is vooral voor hemzelf erg zwaar, vanwege de angst en het schuldgevoel dat hij waarschijnlijk heeft. Het is echter even onwaarschijnlijk dat hij een ander of zichzelf iets aan zal doen als bij iemand zonder dwang.
drj
@LWN
Dankjewel voor je reactie.
Ik weet wat OCD is en het is goed mogelijk dat deze jonge man geen gevaar vormt. Ik ben het ook met je eens dat het verhaal er goed bij kan passen.

Wat ik met mijn reactie wil zeggen, is dat 1. de huisarts precies moet weten wat er speelt. 2. er geen risico kan worden genomen als iemand die altijd gezond was plotseling erstige psychische klachten krijgt als de mogelijkheid bestaat dat er een gevaar voor hem of anderen is. 3. via internet kunnen we niet goed beoordelen of het werkelijk om OCD gaat, of om andere oorzaken die een andere behandeling nodig hebben.