De band met de kerk is dun geworden

Ds. J.A. Mol / 2 reacties

Vraag

Ik heb even een vraag over een verschil tussen Gereformeerde Gemeenten (Ger. Gem.) en PKN. We hebben een fijne tijd gehad in de Ger. Gem. Helaas door corona is de kerkgang er bijna twee jaar niet geweest en meeluisteren is ook geen optie met jonge kinderen. Ik vind het moeilijk in onze kerk worden. Onze levensstijl is erg veranderd door omstandigheden en past niet meer bij de Ger. Gem. Vrouw draagt broek en op zondag gaan we uit. Niet alleen visite, maar soms ook restaurant bezoeken of boodschappen doen. Het lukt ons niet meer zo in het gareel te lopen zoals vanuit de kerk verwacht wordt.

Ook denken we veel na over het belang van de kerk. Het lijkt vooral mensen te binden en vanuit de prediking voldoen aan wat er van de mensen verwacht wordt. Voor ons lijkt de vooral de mens centraal te staan in de prediking. Aan Bijbelteksten wordt een eigen invulling gegeven. Er wordt wel gedoopt maar er wordt geen enkele ruimte gepreekt die er bij God is, want stel je voor dat mensen gaan denken dat je al bekeerd bent door de doop. Zo ook is mijn ervaring bij een ontzettend mooie voorbereidingspreek voor het Heilig Avondmaal, waar de overvloed van Gods genade en liefde naar voren kwam. Maar je mag zeker niet denken dat je zomaar aan het avondmaal kunt komen. Ook in de bank kunt je avondmaal houden.

Ik ben bang om de kerk te verlaten. Nu dacht ik... misschien past een andere kerk beter bij ons. Maar waar ik grote waarde aan hecht is zoals in Efeze 2 beschreven wordt, dat een bekering alleen maar Gods gave is door het geloof. Niet uit de mens, maar God heeft je al van eeuwigheid gezien. Daar ligt voor mij de grootste rijkdom in. Wat ik soms door de prediking heen hoorde in een PKN-gemeente is dat je toch door God vanuit jezelf te zoeken, bekeerd wordt. Alsof het een keuze is. De mens is degene die Zijn hand pakt. Dat is voor mij de grootste drempel om bij een kerk weg te gaan waar verder mijn levensstijl niet past. Maar klopt het wat ik denk op te merken in die prediking?

Antwoord

Beste vriend,

Wat fijn dat je deze vraag stelt. Waarom? De band met de kerk is dun geworden. Hoe komt dat? Is corona de boosdoener? Of heeft corona het laatste zetje gegeven? Wie had kunnen denken dat er op deze manier de klad zou komen in een geregelde kerkgang? En meeluisteren met jonge kinderen is niet eenvoudig. Daarom ben ik blij dat je in de pen geklommen bent en je verhaal via Refoweb neerlegt.

Natuurlijk kan ik hier best iets schrijven over het verschil tussen GG en PKN. Maar dan zou ik je willen vragen: welke GG? En welke gemeente in de PKN? Daarbinnen is al zoveel verschil. Ik wil daar best op ingaan, maar eerst wil ik je zeggen dat ik schrik van je vraag.

Waar schrik ik van? Vooral hiervan dat er (helemaal?) geen kerkgang is geweest. Die mogelijkheid zal er wel aangeboden zijn – al is het niet wekelijks? En is meeluisteren met jonge kinderen écht geen optie? En kun je anders niet om de beurt of op een ander moment meeluisteren?

Waar schrik ik nog meer van? Jullie zondagsbesteding. Logisch toch? Als je de zondag niet meer laat bepalen door het Woord en geregelde kerkgang, dan komt er iets anders voor in de plaats. En voor je het weet verláát je de kerk en verláát je God. Jullie weten het vast wel: wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. Dan heb je geen toekomst. Geloof je dat?

Toch heb ik hoop voor jullie. Waarom heb ik dat? Niet vanwege jullie levenswandel van de afgelopen twee jaar. Niet vanwege wie jullie zijn. Maar wel vanwege dat je hier nog een vraag stelt. Jullie denken na over het belang van de kerk. Jullie zoeken je weg. Je wilt toch een antwoord ontvangen. Luister! Eén ding: verlaat de kerk niet! Spreek dat met elkaar af. Gá naar de kerk. Luíster mee. Bid om de leiding van de Heilige Geest. Zoek de Heere in Zijn Woord en in het gebed. Ik heb hoop voor jullie vooral vanwege de Heere. Ga met dit antwoord tot Hem en laat je leiden.

En de verschillen dan tussen kerken? Helaas, die zijn er. Ik denk dat je op Refoweb daar wel  informatie over kunt vinden.  (Bijvoorbeeld de artikelen onder de tag 'Kerkkeuze', red.) Verander niet ‘zomaar’ van kerk. Zoek ook hierin biddend je weg. Wat een wonder dat God aan mensen zoals jij en ik het Evangelie(!) laat verkondigen. Gods zegen gewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

2 reacties
Jedidjas
Denk dat het bovenal het belangrijkste is God op Zijn Woord te geloven!
Als er staat uit genade zalig geworden, dan is het ook alleen door Zijn bloed en niet uit iets van jezelf.

Maar ik weet wel zeker dat het nu de Heilige Geest is die jullie bij God terug roept! Hij is de eerste dus, ook al ben je je er misschien nu nog niet bewust van. God zegt in Zijn Woord:- KOM tot mij die vermoeid en belast zijn, -zie Ik sta aan de deur en Ik klop, indien gij Mijn stem hoort en OPENDOET, en -bekeerd u , -nader tot God en Hij ZAL tot u naderen (titus). - wie dorst heeft late die kome enz.
De bijbel staat vol uitnodigende beloftes en als je daaraan gehoor geeft is het niet jouzelf , maar de Heilige Geest die je daartoe in alle liefde aanspoort en kan je met een gerust hart antwoorden. Veel zegen. God wacht op je met open armen net als bij de verloren zoon.
damy
Ik snap werkelijk niet dat je in coronatijd niet naar de kerk kunt en wel naar een restaurant op zondag? Die waren toch ook dicht?