Gezegend met ongelovige vriendin

Ds. C. Budding / Geen reacties

Vraag

Ik zit al een tijdje met een probleem. Ik heb nu sinds ruim 2 jaar een vriendin waarmee ik echt gezegend mee ben, want ik heb daar hevig voor gebeden. Alleen is zij niet gelovig. We hebben dus ook seks gehad, wat voor mij de eerste keer was. Ik ben nu halverwege de 20, alleen krijg ik nu steeds meer last van schuldgevoelens. Ik moet elke dag huilen van verdriet en berouw. We hebben ook net een huis gekocht en ik ben bang dat als ik haar vertel waarmee ik zit, heel mijn leven in elkaar stort. Kan iemand mij a.u.b. hulp bieden?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je zit met een moeilijk dilemma. Een berouwvol hart dat innerlijk verscheurd wordt. Wat moeilijk is dat! De tegenstelling die je schetst is enerzijds de ervaring dat je gezegend bent met je vriendin terwijl je aan de andere kant al meer dan 2 jaar weet dat zij niet gelovig is. Daarnaast heb je verdriet dat jullie samen te ver gegaan zijn en vooruitgegrepen hebben op het huwelijk.

Om maar met de deur in huis te vallen: (ik bedoel het niet hard), maar ik vroeg me in alle eerlijkheid af: Hoe heb je het volgehouden om ruim 2 jaar verkering te hebben en niet over de diepste dingen die ertoe doen in het leven te spreken? Praktisch gezien al, door het contact met ouders (als die nog in leven zijn). Maar ook persoonlijk: Hoe belangrijk is de Heere voor jou? Was je vriendin belangrijker voor je dan God?

Deze vraag moet je eerlijk beantwoorden. Je geeft aan dat je zit met verdriet en berouw. En de Bijbel is daar glashelder over: Verdriet en berouw brengt je maar op één Adres! Elke zonde die gedaan is, ook de zonde tegen het zevende gebod die jullie samen begingen, kan je maar op één adres brengen: Dat is bij de Heere zelf, die het zegt: “Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol” (Jes. 1:18). Dat betekent dat je deze zonden belijdt en met boete en berouw komt tot de God van trouw, dat Hij je vergeving schenken wil. Daarvoor is de Heere Jezus nu juist gekomen en daarvoor heeft Hij Zijn leven gegeven. Ga allereerst naar Hem!

Maar deze belijdenis brengt je ook verder. Dan kan het niet anders dat je naar je vriendin toegaat en haar alles eerlijk vertelt. Je bent het ook aan haar verplicht om in alles eerlijk en open te zijn. Daar heeft zij recht op. Hierbij moet je ook eerlijk zijn over het feit dat het zonde is dat jullie seks gehad hebben. In je vraag suggereer je dat, hoewel het voor jou de eerste keer was, dat dit voor je vriendin niet zo was. Hoe verhoudt zich dat in jullie relatie? Wat betekent dat voor jullie (eventueel aanstaande) huwelijk? Hoe makkelijk is het om je dan ‘zomaar’ weer aan een ander te geven? Dit zijn fundamentele vragen waar je over spreken moet wil je werkelijk samen verder kunnen gaan in het leven.

De Bijbel leert ons om geen ongelijk span te vormen met ongelovigen (2 Korinthe 6:14). De apostel verbindt er zelfs de termen aan van gemeenschap hebben tussen het licht en de duisternis. Moet je daarom dan maar gelijk met haar breken? Dat zou ik zeker niet doen! Jullie zijn samen al (te) ver gegaan. Jullie hebben ook samen een huis gekocht wat ook een hele verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

Maar... jullie zijn er zeker nog (lang) niet aan toe om samen in het huwelijk te treden. Want hoe zou je samen ooit echt een eenheid kunnen zijn, als jullie niet één zijn van hart en geloof in de Heere Jezus? Daarom is het jouw dure plicht, en als je je vriendin écht liefhebt dan wil je ook niet anders, om haar met het evangelie bekend te maken! Om samen met haar de Bijbel te gaan lezen. Om samen te gaan bidden, zodat zij ook werkelijk de kans krijgt om Hem te leren kennen. Je mag vurig bidden of de Heilige Geest jou daarvoor gebruiken wil.

En in het geval dat je vriendin nergens van weten wil? Het spreekwoord zegt: Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Hoeveel pijn deze afwijzing ook zal veroorzaken, maar zonder deze gezamenlijke basis is er geen weg. Want een weg zonder God is een weg van duisternis wat grote gevolgen voor jullie beider leven tot gevolg zal hebben.

Je schrijft dat je bang bent dat de wereld voor je zal instorten als je het haar vertelt. Hierbij wijs ik je op de grote trouw en Almacht van de Heere! Hij vraagt gehoorzaamheid! En daaraan verbindt Hij Zijn belofte. Lees daarom nog maar eens rustig psalm 32 door, daar vind je het antwoord, waarvan ik je een paar regels meegeef die je stuur en leidinggeven in je handelen:

Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen;
Maar wie op Hem vertrouwt, op Hem alleen,
Ziet zich omringd met Zijn weldadigheên.

Het kan je zomaar geweldig meevallen en misschien mag jij het middel zijn om je vriendin bij de Heere Jezus te brengen! Dan is je gebed pas écht verhoord!

Ds. C. Budding

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige