Bang voor reactie van ouders na kerkkeuze

N. (Nico) van Steensel / 4 reacties

Vraag

Inmiddels heb ik twee jaar verkering met mijn vriendin. Regelmatig hebben we het wel over onze toekomst samen in een andere woonomgeving, maar mijn vriendin en ik komen beide uit een andere kerkgenootschap, daarom kijken we samen naar iets wat bij ons past. Regelmatig kijken wij samen naar de HHK of de Ger. Gem.

Graag willen we een keer naar een dienst van de Ger. Gem. omdat we er achter zijn gekomen dat dit het meeste bij ons past (via de online diensten), maar we zijn bang voor de reactie van onze ouders. Zij zullen gek opkijken omdat zij eerder in de Ger. Gem. gekerkt hebben en daar nu niet meer heen gaan. Wat moeten we nu doen?

Antwoord

Beste vraagsteller, ik heb de indruk dat jullie probleem vooral gaat over het communiceren met jullie ouders. Zij hebben in het verleden een ingrijpende keus gemaakt en hebben daar vanzelf sterke overtuigingen over. Van kerk veranderen, dat doe je niet zomaar. Het is daarom begrijpelijk dat er emoties verbonden zijn aan een gesprek over dit onderwerp. Misschien komt er nog oude pijn naar boven.

Echter, jullie zullen een keus moeten maken om straks samen naar één kerk te kunnen gaan. Die keus mag je maken in verbondenheid met je ouders en de kerken waarin jullie opgevoed zijn (doe dat laatste vooral ook). Daarom is nodig dat je met je ouders over deze keus spreekt. Profiteer van hun levenswijsheid. Uiteindelijk mogen jullie samen voor het aangezicht van de Heere jullie keus maken. Jullie mogen van jullie ouders verwachten dat ze die keus zullen respecteren. Ook al zouden zijzelf in jullie plaats een andere keus hebben gemaakt.

Jullie kennen jullie ouders het beste en hoe je hen het beste benaderen kunt. Soms kun je je moeder vragen hoe jullie dit het beste met elkaar bespreken kunnen. Soms bespreek je gevoelige zaken gemakkelijker als je wat aan het doen bent. Of je kaart het met één van je ouders aan als je samen in de auto zit. Vraag hen eerlijk om respect voor jullie keus.

Zowel bij jullie keus als bij het gesprek met jullie ouders, ga hierin biddend en in afhankelijkheid van de Heere je weg. “Heer’, ai, maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.”

Een hartelijke groet,
Drs. Nico van Steensel

4 reacties
Samanthi
Het is moeilijk om andere keuzes dan je ouders te maken, probeer liefde en begrip voor hen te hebben en uitleggen waarom jou keuze is.
Heel veel sterkte.
Rembrand
Je ouders mogen dankbaar zijn dat jullie bewust op zoek gaan naar een kerk waar jullie je samen mee kunnen en durven verbinden.
Velen keren zich af van de kerk of volgen braaf hun ouders voor de lieve vrede.
sydneylover
Kennelijk zijn jullie bang voor een negatieve reactie van je ouders. Ik kan me ook zo voorstellen dat ze niet staan te applaudisseren als jullie teruggaan naar een kerkverband dat zij (vast niet zonder reden) vaarwel hebben gezegd.

Maar ik zou als ouder blij zijn als mijn kinderen hier bewust mee bezig zijn. Ik hoop dat je ouders wijs genoeg zijn om jullie de ruimte te geven je eigen afwegingen te maken zonder daarbij hun waardeoordeel te geven. Hopelijk kun je een goed gesprek hebben wat hun eigen afwegingen zijn geweest.

Uiteindelijk is het kerkverband waar je lid van bent/wordt niet meer dan een 'gemeenschap van heiligen' waarin je je geloof kunt oefenen..

Tenslotte: dit is voor jou en je vriendin ook een prachtige gelegenheid om je/jullie ouders te laten zien hoe je zelfstandig volwassen keuzes maakt!
kostervanleijen
Jullie gaan naar een kerk waar de geboorte, de kruisiging en de opstanding van de Heere Jezus centraal staat. Dat is de essentie van het Evangelie Daar wordt het Evangelie verkondigd. Dat is het belangrijkste. Breng het in gebed. Vraag om de leiding van de Heilige Geest om een keuze te maken. Heel mooi dat jullie samen met God verder willen in jullie relatie. Dat is het belangrijkste. Veel wijsheid toe gebeden om dit met je ouders te bespreken. Wens jullie Gods Zegen toe.

T.K.