Pil of mirena

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt er door christelijke huisartsen niet vaker gewezen op het feit dat je met gebruik van de pil of mirena toch een kans hebt dat er een eitje wordt bevrucht, maar dat dat nieuwe leventje dan wordt afgestoten. Ook hier lees ik dat er mensen soms een pil wordt geadviseerd, zonder dat dat risico word genoemd. Zelf heb ik jaren de mirena gebruikt, zonder dat te beseffen. Als ik het eerder had geweten had ik het nooit willen gebruiken. Gelukkig trof ik jaren later een christelijke arts die me daar op wees. Nu pas heb ik ontdekt dat er ook pessarium of femcap bestaat, waarmee je dat risico niet loopt. Ik vind dat juist ook christelijke artsen het bestaan van die mogelijkheid van anticonceptie wat meer onder de aandacht zouden moeten brengen. Ik vrees dat de meeste mensen automatisch een pil of spiraal voorgeschreven krijgen, zonder dat ze zich bewust zijn van de mogelijke consequenties of mogelijke alternatieven.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Hartelijk dank voor jouw vraag. Uiteraard schrijf ik niet namens de christelijke huisartsen. Als een van hen wil ik wel graag een antwoord geven op jouw vraag. De christelijke arts die jij gesproken hebt, heeft terecht gewezen op het feit dat bij het gebruik van de Mirena spiraal er over het algemeen wel bevruchting plaatsvindt maar dat de vrucht zich vervolgens niet kan innestellen. In feite is dit dus een abortief middel. Als je de belijdenis omhelst dat het nieuwe leven bij de bevruchting begint (en dat belijd ik!), dan  mag de spiraal ook niet voorgeschreven worden. Dit moet door christelijke huisartsen dan ook alom bekend gemaakt worden!

Met de pil ligt het iets lastiger. Het principe van de pil is dat het de productie van de hypofysehormonen onderdrukt. Hierdoor kan de follikelrijping en de eisprong niet tot stand komen. Bij pilgebruik treedt er dus zelden een eisprong op. Daarnaast heeft de pil, via remming van dezelfde hormonen, een invloed op het baarmoederslijmvlies en het cervixslijm. Hierdoor vindt innesteling moeilijker plaats en kunnen de spermacellen minder goed naar binnen dringen.

Bij sommige vrouwen komt er ondanks adequaat pilgebruik soms toch een zwangerschap tot stand. Dit betekent dus dat er soms wel een eisprong optreedt en er toch innestelling plaatsvindt. Als er bevruchting plaatsvindt is het theoretisch dus ook mogelijk dat de vrucht zich niet goed kan innestellen (door de werking van de pil op het baarmoederslijmvlies) en afgestoten wordt.

Ik weet niet zeker of de categorie vrouwen die toch een eisprong hebben dezelfde categorie is waarbij het baarmoederslijmvlies zich toch voldoende ontwikkelt voor innestelling. Dit lijkt wel logisch omdat dezelfde hypofysehormonen hiervoor verantwoordelijk zijn. Ik heb geen goede studie kunnen vinden die dit onderzocht heeft. Een helder antwoord op de vraag of de pil soms toch niet abortief is heb ik dus niet. Voor de zekerheid zou het condoom of pessarium ernaast gebruikt moeten worden.

Er bestaan natuurlijk ook andere ethische vraagstukken rond het gebruik anticonceptie, hier zal ik verder niet op ingaan. Soms raad ik de pil aan bij mensen die ernstig last hebben van hun cyclus (zie ook mijn antwoord van 1/12). Het zou verstandiger zijn als ik het gebruik van condoom of pessarium ernaast adviseer, dat wil ik bij dezen dan ook nog doen.

Hiernaast zal ik mij meer inzetten om de door jouw genoemde alternatieven te proclameren.

Groet A. Meijer

Lees meer artikelen over:

de pilmirenavoorbehoedsmiddel