Wonderen bij ongevaccineerden op intensive care

mr. J.H. Doeven / Geen reacties

Vraag

Aan iemand uit de Gereformeerde Gemeenten. Veel mensen uit onze gemeente vaccineren zich niet. Een aantal van hen komt ook in het ziekenhuis en op de IC. Ik krijg dan heel bijzondere verhalen te horen over hoe God hen daarin helpt en met allerlei bevindingen van familie en de zieke. Ook gebeuren er af en toe medische wonderen waar ziekenhuispersoneel ook van op kijkt.

Ik vind het zelf erg lastig om te lezen. Ik wil zeker niet Gods hulp ontkennen, alleen ben zelf pro-vaccinatie en snap ook de frustratie wel van de overheid, of ziekenhuispersoneel. Ik snap niet goed hoe dit werkt. Al die mensen die zich niet laten vaccineren en in het ziekenhuis belanden en dus inderdaad wel een probleem veroorzaken voor onze samenleving. Vervolgens daarnaast al die verhalen van de bijzondere ervaringen en Gods hulp.

Daar komt bij dat ik in mijn ellende en nood ook de kracht van het offer van Christus heb mogen ervaren in toevluchtnemend geloof. Dat maakt het voor me nog ingewikkelder. Hoe kan dit? Het is toch dezelfde God? Ik zou me voor Zijn heilig aangezicht zeer schuldig voelen als ik in het ziekenhuis opgenomen zou moeten worden en niet gevaccineerd was. Dat zou mijn geweten bezwaren. Anderen hebben dat dus juist anders en worden ook geholpen.

Laat ik maar heel eerlijk zijn. Eigenlijk heb ik gewoon de gedachte: het zijn allemaal mooie verhalen, maar had je je niet gewoon kunnen prikken?! Dat was geen garantie geweest dat je niet ziek zou worden, maar je had in ieder geval wat gedaan. Maar goed, misschien is er wel wat mis met mij en mijn geloof dat ik die verhalen lastig vind om over te nemen. Zou u hier op kunnen reageren?

Antwoord

Wat een vragen. Laat ik er met eentje beginnen die jou persoonlijk raakt. Waarom zou er iets mis zijn met jou en jouw geloof, als je allerlei verhalen hoort rondom al dan niet vaccineren? Dan begin je aan het verkeerde eind en geef je je over aan de door de duivel gezaaide twijfel over Gods weg in je leven. En vandaar uit brengt de duivel jou door allerlei vragen over de Godsregering nog verder in twijfel. Er is een betere weg, namelijk zoek in Gods Woord of de Heere je van daaruit antwoord geeft op je vele vragen.

God zegt in Zijn Woord dat er niets bij geval gebeurt en dat Hij regeert, ook over allerlei ziektes en andere tegenheden in het leven van ons mensen. Hij is het ook Die de geneesmiddelen laat ontdekken en ze aan de mensheid schenkt. Ik denk bij voorbeeld aan het ontdekken van de penicilline door dr. Fleming in 1928. Een zegen! De Heere regeert ook over het ontstaan van de pandemie door het coronavirus, over de verspreiding daarvan en over de geneesmiddelen en andere middelen die er zijn ontdekt ter bestrijding van de pandemie. Daarbij kan Hij het nodig vinden dat er mensen zonder gebruik van de vaccinatie van de corona worden genezen. Daarmee leert Hij ons dat Hij ook zonder (genees)middelen de gezondheid kan (terug)geven. Dat komt bij andere ziekten ook voor. Hij regeert toch? Daardoor staan wij mensen buiten spel en leert Hij ons niet op mensen en middelen te vertrouwen en Hem alleen de eer te geven. De Heere geeft dan aan de patiënt, de familie, maar ook aan de artsen , verpleegkundigen, etc. een duidelijke les. Er bestaat een God Die wonderen doet, meestal op het gebed. Er is een God Die hoort!

En let er dan eens op hoe de genezene en zijn familie daarop reageert. Lijken ze op die ene melaatse uit Lukas 17 die naar Jezus terugkeerde en Hem de eer gaf? Of lijken ze op die andere negen? Met een wonderlijke genezing worden wij mensen, als het goed is, heel klein en God heel groot!

In dit alles speelt ook onze eigen verantwoordelijkheid een grote rol. Want door wie werd en wordt het virus verspreid? Spelen wij mensen bijvoorbeeld door onze grote mobiliteit daarbij ook niet een grote rol? De verantwoordelijkheid van de mens komt ook terug bij de keus om je wel of niet te laten vaccineren. De een ziet het vaccin als een door God gegeven middel en gebruikt het in het besef dat de Heere het moet zegenen. Dat geldt trouwens voor alle geneesmiddelen. Als je op het middel vertrouwt en de Heere er niet bij nodig hebt, zit je fout. En helaas kom je die wijze van denken veel tegen, ook binnen de kerken. En als ik eerlijk ben, soms ook in mijn eigen hart. Desondanks wil de Heere het middel wel zegenen, om ons aan het denken te zetten.

De ander heeft geen vrijmoedigheid om het middel te gebruiken en brengt het ook in gebed bij de Heere met de bede om hem, zonder het middel te gebruiken, de gezondheid te laten en met hem de toekomst in te gaan. Bij beide mensen (wel of geen vaccinatie) zal de verantwoordelijkheid voor de medemens ook een grote rol spelen. De Heere moet toch ook onze naaste beschermen? Hij regeert toch ook over hen? Ik ben ervan overtuigd dat minister De Jonge tegen iemand die in geloof zich niet heeft laten vaccineren, niet zal zeggen dat hij/zij ten onrechte een bed op de IC bezet (ik ben overigens van mening dat de minister dit nooit had mogen zeggen).

Wat naar mijn mening nooit kan en mag is, dat men de middelen niet gebruikt omdat ds. X of Gods kind Y of ouderling Z dat ook niet doet of zegt dat hij het niet doet, of soms morele dwang uitoefent op zijn/haar medemens. Dan komt onze persoonlijke verantwoordelijkheid en het eigen geweten in gedrang. En dat is zeker niet naar Gods Woord. Wij zullen eenmaal ook over deze zaak aan God verantwoording moeten afleggen en dan kan ons antwoord niet luiden:  “Ik heb naar die en die ouderling etc. geluisterd”.

Als jij je schuldig voelt als je je niet had laten vaccineren en je geweten daarmee zou bezwaren, en je hebt dit aan de Heere gevraagd, heb je voor Gods aangezicht een juiste beslissing genomen. En degene die op dezelfde manier tot de conclusie is gekomen dat hij zich niet laat vaccineren, heeft ook een goede beslissing genomen. Die kwam alles afwegend ook tot een juiste conclusie. Maar dat mag jou geen reden geven om degenen die zich niet hebben laten vaccineren om des gewetens wil, te zeggen “had je toch laten vaccineren”. Ieder moet daarvoor in zijn eigen geweten voor God en met het oog op de naaste de eigen beslissing nemen.

Ik heb geen pasklaar antwoord op al je vragen, maar laat je niet door allerlei discussies in de war brengen. Ook het feit dat er mensen op wonderlijke manier door de Heere zijn genezen wil niet zeggen dat je je niet mag laten vaccineren. Dan neem je je beslissing weer door de mening en ervaring van een ander mens, maar dat is geen goede grond. Breng het voor Gods aangezicht, onderzoek Gods Woord en kom tot een goede afweging, rekening houdend met de belangen van je medemens, je naaste. De Heere geeft daar ook rust op. En die wens ik je toe niet alleen rond deze pandemie, maar in heel je leven. Christus zegt: “Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven, want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.”

J. H. Doeven,
Houten

Lees meer artikelen over:

coronavirusvaccinatie