QR-code op basis van antistoffen

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Vorig jaar maart heb ik corona gehad. QR-codes en afdoende registratie bestonden toen nog niet. Bovendien zouden die ook maar een half jaar geldig zijn geweest. Inmiddels ben ik met flink wat coronapatiënten in aanraking geweest (vorige week nog), ook in ons eigen gezin en ben niet meer ziek geworden. Ik vermoed dus dat ik voldoende antistoffen heb. Echter, zonder QR-code kom ik vrijwel nergens meer binnen en het ziet er naar uit dat die regels nog eens worden aangescherpt. Erg lastig bij mijn werk. En om me ‘zomaar’ te laten vaccineren, daar voel ik weinig voor.

Antwoord

Als je een meewerkende huisarts hebt, zou je via de huisarts een serologische test (bloedtest) kunnen aanvragen om te kijken of je nog antistoffen hebt.  Uiteraard kun je ook op internet vinden wie daar geld aan willen verdienen.

Helaas is het momenteel (nog) niet zo dat een serologische test gebruikt kan worden voor het verkrijgen van een geldige QR-code. Dat is erg onlogisch en daar zijn ook terecht kamervragen over gesteld door onder andere SGP en FvD. Dat heeft, verbazingwekkend genoeg, nog niet tot aanpassing van het beleid geleid. Terwijl we inmiddels weten dat het doormaken van corona langdurigere en betere bescherming geeft dan vaccinatie.

Kortom: zonder vaccinatie of herhaald testen zul je vooralsnog geen geldige QR-code krijgen.

A. Meijer

Lees meer artikelen over:

coronavirus