In geloofsvertrouwen vaccins weigeren

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Misschien niet een heel makkelijke vraag, maar het houdt me de laatste tijd wel bezig. Als je je niet laat vaccineren (bijvoorbeeld tetanus na een val) omdat je op God vertrouwt, waarom ga je wel naar het ziekenhuis of de dokter als je ziek bent of neem je antibiotica? Zou je dan ook niet de controle op borstkanker bij het bevolkingsonderzoek moeten overslaan? Waarom het ene wel en het andere niet? Dan moet je toch alles accepteren van wat God geeft? En als God medicijnen gegeven heeft, heeft Hij dan ook niet vaccins gegeven? Het houdt me wel bezig...

Antwoord

De vraag blijft: “Wat geloof je van de voorzienigheid van God?” (Heidelbergse Catechismus, zondag 10). We belijden dat ook gezondheid en ziekte niet bij toeval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen. Daar horen zeker ook medicijnen bij.

Er zijn medicijnen om ziekten te genezen, om pijn te verlichten etc. Maar er zijn ook medicijnen om ziekten te voorkomen. Velen gebruiken medicijnen om bijvoorbeeld bloeddruk te verlagen om  zo een herseninfarct te voorkomen. Of medicijnen om de werking van het hart op peil te houden. Zo kunnen we ook de vaccins bezien die gebruikt worden om ziekten  en om uitbreiding van ziekten te voorkomen. Ook  krijgen baby’s al allerlei vaccins toegediend.

Iedereen mag in zijn geweten verzekerd zijn van de wil van God. En we hebben hen nooit te veroordelen die op grond van werkelijk geloofsvertrouwen vaccins weigeren. Maar niet op zogenoemde gemoedsbezwaren of principes die geen grond in de Bijbel vinden. Zo mogen we ons ook met dankzegging uit Gods hand vaccins laten toedienen. Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen...

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

vaccinatie