Omgang met andere vrouwen dan partner

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik worstel momenteel met enige onzekerheden. Ik heb al een aantal jaren een goede relatie met mijn partner, waar ik ook erg blij mee ben. De verliefdheid is na de jaren wat afgenomen, desondanks zijn er nog wel momenten van vlinders. Momenteel zit ik weer in de studiebanken op het hoger beroepsonderwijs waarbij ik veel in aanraking kom met vrouwen. Nu is daar natuurlijk niks mis mee, maar dat maakt me wel wat onzeker en ook bezorgd.

Het zit ‘m vooral in het feit dat ik om de een of andere reden bang ben dat door de omgang met andere vrouwen, de aandacht voor m’n partner afneemt. Het zijn meer de gedachten daarover die ik vervelend vind; het is concreet niet gebeurd en ik wil graag aan m’n partner trouw blijven. Ik ervaar namelijk dat ze een door God gegeven partner is! Echter, veel dames gaan soms schaars gekleed en daardoor wordt het ook extra moeilijk om mijn ogen daar vanaf te houden. Ik probeer gesprekken altijd netjes en compact te houden en vooral ook met jongens om te gaan.

Heeft u tips hoe ik hier doorheen kan komen en hoe ik de onzekerheid hierover kan bestrijden? Gebed is hierbij ook meer dan welkom. Zelf bid ik er ook om of God mij wil helpen om loyaal te blijven aan m’n partner.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bewustwording is de eerste stap naar verandering. Fijn dat die bewustwording er ís, zo lees ik in uw schrijven. Dus nu wordt het dan ook tijd om de volgende stap te gaan zetten. Waarbij ik bidden geen stap noem, want dat is -als het goed is- een dagelijks terugkerende uiting van geloof dat God ons leven leidt en van het mogen pleiten op Zijn beloften.

De volgende stap die ik bedoel is die van het maken van een kéúze! Ja, heel gewoon, simpelweg iedere keer als ‘de verleiding’ zich aandient, tegen uzelf zeggen: “Ik hèb een lieve partner waar ik veel van houd.” Als u een foto van haar bij u draagt in uw portemonnee of op de openingspagina van uw telefoon kijkt u daar even naar, geeft een knipoog naar haar of raakt u de foto een momentje liefdevol aan. Zó roept u voor uzelf positieve gedachten met bijbehorende positieve gevoelens ten aanzien van haar op! Waarbij andere mooie en/of schaars geklede dames er mogen zijn, maar ook niet meer dan dát. Oefen u in bovenstaande en u zult zien dat wanneer uw gedàchten over uw partner veranderen ook de gevóélens voor haar positiever worden. Tenslotte: zíj hoort bij u, is door God aan u gegeven (uw eigen woorden!).

Als laatste een opmerking over “schaars geklede dames”: natuurlijk hebben dames hun verantwoordelijkheden bij de manier waarop zij zich kleden, máár heren hebben niet minder hún verantwoordelijkheden in het omgaan met allerlei vrouwen! Het kan nooit alleen de schuld zijn van een vrouw wanneer een man zijn zelfbeheersing verliest!! Stel je voor, dan zouden vrouwen slechts daders zijn en mannen slachtoffers van hun seksuele begeerten. Zelfs lichaamsbedekkende kleding zou dan niet meer helpen! Nee, beide geslachten hebben zich te gedragen en zowel mannen als vrouwen hebben hun verantwoordelijkheid ten opzichte van hun Schepper en van elkaar!

Marijke Rots