Probleem met dronkenschap

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ga in het weekend vaak naar een keet of feest met mijn vrienden. Het is altijd erg gezellig, maar er wordt uiteraard ook alcohol gebruikt. Eerder werd ik elk weekend dronken met mijn vrienden. Maar ik las dat je niet kunt doen als christen. Ik ben dus ook minder gaan drinken, zodat ik niet dronken word.

Maar ik toen ik er laatst over nadacht heb ik nooit ergens een tekst gevonden waarom het zo erg is om dronken te zijn. Ik heb als ik dronken ben geen Godslasterlijke gedachten. Ik word er alleen was losser van in de omgang met anderen. Dus mijn vraag is of iemand mij uit kan leggen wat precies het probleem is met dronkenschap.

Antwoord

Naast het feit dat teveel alcohol slechts is voor je lichamelijke gezondheid, is dat ‘losser’ worden een ander serieus probleem. Je doet en zegt dan vaak dingen waar je achteraf spijt van hebt. Bovendien is de Bijbel heel helder als het gaat om dronkenschap: Lukas 21: 34: “En wacht uzelven, dat uw harten niet te eniger tijd bezwaard worden met brasserij en dronkenschap, en zorgvuldigheden dezes levens, en dat u die dag niet onvoorziens [over] kome.” Romeinen 13:13: “Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid.” Galaten 5:21: “Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.” Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Lees ook de artikelen met de tag 'Alcohol'.