Laat u met God verzoenen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In 2 Korinthe 5: 19-20 staat dat: "God in Christus was de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekende en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: laat u met God verzoenen". Je zou dus kunnen zeggen: Enerzijds mag voor en aan de gehele wereld verkondigd worden een verzoend God (van Zijn kant) en is er op grond daarvan het gebed van Christuswege om van onze kant ons met God te làten verzoenen.

Vraag: Hoe verhoudt zich dit met o.a. Johannes 17: 9 waar staat: Ik bid niet voor de wereld. En hoe komt het dat in de prediking van laten we zeggen de rechterkant van onze gereformeerde gezindte veelal toch meer aandacht is voor de lijn van Johannes 17, dan wat Paulus schrijft ten aanzien van zijn prediking in 2 Kor. 5:19 en 20?