Naar een masseur

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man van 35 jaar en getrouwd. De laatste jaren heb ik last van mijn nek en mijn knieën. De huisarts zeg dat er niks te zien is, maar dat mijn houding niet optimaal is. Nu ga ik naar een masseur die mijn hele lichaam masseert. Ik moet het zelf betalen, maar ben na elk bezoek wel een week of zes verlost van de pijn.

Nu is mijn vraag: Is het verantwoord als christen om naar zo'n masseur te gaan? Zou het met occultisme te maken kunnen hebben? En heeft u soms een andere oplossing, of een alternatief?

Antwoord

Masseren, of fysiotherapie, heeft niets met occulte zaken te maken. Maar als klachten blijven terugkomen moet je kijken naar de oorzaak: bv. slechte houding, verkeerde belasting, stress in het lijf etc. Masseren is symptoombestrijding. Door beter de oorzaak te onderzoeken, kun  je beter de oorzaak aanpakken, bv. houdingsverbetering. Daarbij blijft het waar: meestal is er niets te zien, maar daarnaast valt er wel meer over te zeggen.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

occult