Vakantiejongen gezoend

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Twee weken terug op vakantie heb ik met een jongen gezoend. Verder had ik niks met deze jongen, ik kende hem niet goed. Ik heb hier oprecht spijt van tegenover God, ik weet dat dit niet zomaar kan zonder relatie. Nu vroeg ik me af; kan je iets over houden aan zoenen? (via speeksel o.i.d.). Ik heb nergens last van, maar merk je dit of moet je dat laten onderzoeken om dat zeker te weten? Er is verder niks gebeurd dan zoenen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst vind ik het fijn om te lezen dat je oprecht spijt hebt tegenover God. Dan kan 1 Johannes 1:9 troost bieden, toch?

Ingaand op je vraag: via zoenen kunnen er ziektes worden overgebracht. De bekendste is herpes genitalis (koortslip). Ook als die jongen geen zichtbare koortslip had, kan dit overgedragen worden. Je merkt vanzelf of je er last van krijgt (incubatietijd 2 tot 12 dagen). Er is geen effectief medicijn.

Daarnaast is er een kleine kans op de overdracht van gonorroe en een nog kleinere kans op de overdracht van syfilis. Als je dit wilt uitsluiten kun je dit via de GGD of jouw huisarts doen. Het eerste doe je drie weken na het contact, het tweede doe je drie maanden na het contact.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

zoenen