Verlangen en eenzaamheid als homo

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Ik ben homo en ben tot nog toe alleen gebleven omdat in mijn ogen de kerk het verbiedt om met een man samen te leven. Nu wil ik heel graag een vriend om mee samen te leven. Het leven is gewoon zo vreselijk saai. Altijd alleen thuiskomen, nooit geborgenheid bij een ander te ervaren. Ik ben het echt zo zat.

Waarom doet God mij dit aan? Waarom ben ik zo geboren? En dan komt het antwoord weer met de zondeval en de gebrokenheid, enz. Wat heb ik daar aan? Het maakt het eigenlijk alleen maar lastiger. Ga ik naar de hel als ik een vriend zoek en mee samen ga leven?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Oei, ik hoor een heleboel emotie in je vraag: verlangen en eenzaamheid, maar ook frustratie en wrevel, misschien zelfs opstandigheid. Ik wil proberen dat allemaal serieus te nemen, want daar heb je recht op - en behoefte aan, denk ik.

Ik begin maar bij je laatste vraag: ga ik naar de hel als ik een vriend zoek en mee samen ga leven? Het zou onbijbels zijn als ik daar zonder meer “ja” op zou zeggen. Er is maar één reden waarom mensen verloren gaan en dat is dat ze niet hebben geloofd in het verlossende werk van de Heere Jezus. Als ik later voor God zal verschijnen, zal God niet aan mij vragen of ik een relatie met een man heb gehad (ik ben zelf ook homo), maar of ik een relatie met Zijn Zoon heb gehad. Daarmee zeg ik niet dat het onbelangrijk is hoe je als homo leeft. Ikzelf geloof dat een homo single moet blijven. Maar nogmaals: ik word niet behouden omdat ik op die manier (‘netjes’) heb geleefd.

Blijft dus de vraag of God van jou vraagt om alleen te blijven. Maar opnieuw zou het kunnen dat een andere vraag voor jou belangrijker is: zou God het van je (aan jou) mogen vragen? Als het duidelijk voor je zou worden dat Hij dat in de Bijbel inderdaad van je vraagt, zou je dan bereid zijn dat offer te brengen?

Ik laat dus nog even in het midden óf Hij dat van je vraagt. Ik wil eerst aan de orde stellen of je wel goed voorgesorteerd bent om je in deze vraag te verdiepen. Ik kan me vergissen, maar je vraagt komt een beetje op mij over alsof God het recht niet zou hebben om jou een relatie te ontzeggen. Dan denk ik: al zou God in Zijn Woord een relatie niet verbieden, dan heeft Hij nog steeds het recht om jou een relatie te onthouden. En dan hoop ik dat je Hem dat niet kwalijk neemt, al zal het moeilijk zijn. Jouw leven is in Zijn hand en Hij weet wat goed voor je is.

Misschien is het ondertussen nog steeds oprecht jouw vraag of God een homoseksuele relatie nu wel of niet goed vindt. Ik kan nu wel gaan uitleggen waarom ik geloof dat dat niet zo is, maar ik denk dat je daarmee niet geholpen bent. Je zult zelf door die vraag heen moeten: “Wat zegt God hierover in de Bijbel?” Wat ik je wél kan en wil meegeven, is: maak die zoektocht niet zonder God zelf! Vertrouw je leven aan Hem toe, als je dat al niet gedaan hebt, en vraag Hem je in je zoektocht te leiden. Stel daarbij geen voorwaarden vooraf, zo van: maar de uitkomst moet wel zus of zo zijn. Oké, die zoektocht kan een hele klus zijn, maar als je denkt dat je eeuwig heil ermee in het geding is, is dat de moeite waard, toch?

Ik snap trouwens heel goed je verlangen om met een vriend samen te leven. Waar ik je wel nog voor wil waarschuwen is de gedachte dat een vriend jou per se gelukkig zal maken. Die waarschuwing geldt ook voor heteroseksuele jongeren. Niet voor niets wordt wel gezegd dat je pas toe bent aan een relatie als je ook in je eentje gelukkig kunt zijn. Anders loop je het gevaar dat je téveel van de ander verwacht en dus teleurgesteld raakt. Probeer dus eerst zelf maar iets moois van je leven te maken. Het is me nogal geen misverstand dat een leven als single saai is en geen geborgenheid kent. Dat kán zo zijn, maar met goede vrienden om je heen, kan het echt anders.

Ten slotte nog iets over je vraag waarom God jou dit aan doet... Ik kom niet met het antwoord van de zondeval en de gebrokenheid, want inderdaad, daar heb je niet zoveel aan (al heeft het er wel mee te maken). Als God het jou aandoet dat je alleen moet blijven, is dat niet vanwege iets in het verleden, maar vanwege iets in de toekomst! Want in het Nieuwe Testament staat het leven van een single in het perspectief van Gods Koninkrijk (Matth. 19:12, 1 Kor. 7). God realiseert Zijn Koninkrijk juist ook via de single. En daar is niks saais aan! “Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen [waar je je bezorgd om maakt] zullen u erbij gegeven worden” (Matth. 6:33).

Veel geloof gewenst in de God die uiteindelijk de Enige is die je gelukkig kan maken.

Hartelijke groet,
Herman van Wijngaarden

Tags in dit artikel:

geaardheid