Grote opwekking in Nederland

Ds. W. van Vlastuin / 3 reacties

Vraag

Wanneer was er in Nederland een ‘echte’ grote opwekking en wat gebeurde er toen precies?

Antwoord

Er zijn in onze geschiedenis tal van opwekkingen geweest. We kennen het (Friese) Reveil in de negentiende eeuw. Er zijn ook tal van plaatselijke opwekkingen en oplevingen geweest. Ook ten tijde van Voetius in Utrecht of onder de prediking van ds. Koelman in Sluis kwam het tot geestelijke opleving. Het meest bekend is waarschijnlijk “de Nijkerkse beroering” in 1749. Deze opwekking maakte onderdeel uit van een grote internationale geestelijke beweging die bekend staat als de “Great Awakening”.

Wat gebeurde er in de grote opwekking van Nijkerk? De prediking van ds. Kuypers bracht mensen tot berouw, tot kennis van de Heere Jezus en tot een nieuw leven. We spreken van een opwekking als er veel mensen in korte tijd op een duidelijke wijze tot bekering komen.

Opwekkingen zijn vaak bekend geworden om de emoties die ermee gepaard gingen. Overgeestelijke dominees speelden daarop in, maar emoties als zodanig kunnen er natuurlijk best zijn als we beseffen hoeveel verdriet we God hebben gedaan en hoe groot het wonder van de genade is. Belangrijk was ook dat er veel Bijbelstudies in het dorp werden gehouden. Het hele openbare leven veranderde van karakter. Allerlei misstanden werden doorbroken. Er kwam een geestelijke gloed over het openbare leven te liggen.

Zomaar enkele kenmerken van de Nijkerkse opwekking. Gods daden in het verleden zijn een bemoediging voor het heden!

Hartelijke groet,
Ds. W. van Vlastuin

3 reacties
Samanthi
In deze tijd zie je veel jonge mensen die de Heere liefhebben. Laten we onze ogen daar niet voor sluiten of het verleden gaan verheerlijken.
Gtn
Volledig mee eens!
Ik ervaar dat ook echt als zegen. Ik zie om mij heen veel meer (ook jonge) mensen met een levend geloof dan zo'n 25 jaar geleden. Mensen die inzien dat er binnen sommige kerken veel dode orthodoxie is, maar ondanks dat de kerk niet de rug toekeren maar op zoek gaan naar de levende God!
WillemB
Mag ik een kleine maar niet geringe aanvulling geven op de vraag:
Wat gebeurde er toen precies…
Iedereen die zich in opwekkingen in de Bijbel én in de kerkgeschiedenis verdiept, zal zien dat dit uitsluitend in een weg van eenparige verootmoediging, eendrachtelijk en volhardend gebed en smeking plaatsvond.
Inderdaad, waar ik dit zie gebeuren, gebeuren er grote wonderen!
Zie Hand. 1:14