Streef ernaar in vrede te leven

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

“Streef ernaar in vrede te leven met allen en leid een heilig leven; wie dat niet doet zal de Heere niet zien. Zorg ervoor dat niemand zich de genade van God laat ontgaan, dat er geen giftige kiem opschiet die onrust veroorzaakt en met zijn bitterheid velen besmet" (Hebreeën 12:14-15).

Ik probeer deze vrede te houden en mensen erop te wijzen of uit te leggen dat God je graag wil behouden. Sommige mensen lezen mij dan de les, dat het niet zo eenvoudig is of niet klopt. Daarom durf of kan ik het niet meer doen. Maar in deze tekst staat dat je God niet zult zien als je niet in vrede leeft. Soms heb je toch weleens frustraties?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het korte antwoord op je brief is: ja!

Zolang we op deze zondige aarde zijn frustreren we onszelf door alles wat er in ons eigen leven en om ons heen gebeurt. De zonde, de onheiligheid, de frustratie, de ruzie, het zit allemaal in een klein hoekje. Met andere woorden, er hoeft maar iets kleins te gebeuren en het kan nare gevolgen veroorzaken. Dat weet de Heere, Hij is er zelf zichtbaar getuige van geweest op aarde hoe wij als mensen het leven een verkeerde vorm en inhoud geven. Waarbij we vooral –egoïstisch- op onszelf gericht zijn en juist niet zomaar te-vrede-n zijn.

Daarom geeft de Heilige Geest ons in deze brief aan de Hebreeën een duidelijke oproep mee: Zoek de vrede, zoek het goede, dat wat positief verbindt, met andere mensen, met God en ook met jezelf. En dat gaat samen met een heilig leven waarin je de zonden, het negatieve, het verkeerde en de dingen die jou en anderen beschadigen, geen plek geeft. Vrede en heiligheid gaan dus hand in hand en hebben alles met elkaar te maken. Beiden zijn trouwens ook onmogelijk, zolang we de Heere Jezus nog niet kennen. Maar op het moment dat Hij in ons leven komt, zal de Heilige Geest aan de slag gaan om de vrede en heiligheid van Jezus in ons hart, in ons denken, in onze gevoelens een grote plek te geven. Daarvoor gebruikt Hij ook juist de woorden uit de Bijbel, om ons daar steeds aan te herinneren!

Vrede zoekt harmonie en verbinding. Heiligheid streeft een leven na dat op God gericht is, waarin onze prioriteiten op Hem en Zijn Koninkrijk gericht zijn.

En terugkomend op het korte antwoord: de duivel zal op allerlei manieren proberen om ons bij die vrede en heiligheid vandaan te houden door gesprekken, vriendschappen en goede voornemens te belemmeren en te frustreren. Juist daarom is de oproep uit Hebreeën 12 zo belangrijk om, wat er ook gebeurt en mis kan gaan, steeds op zoek te blijven naar onderlinge vrede en harmonie.

We zullen eenmaal volkomen God zien, in al Zijn schoonheid en heerlijkheid, als dit verlangen in ons leven aanwezig is geweest. Het is een verlangen dat wordt gewerkt door de Geest van Zijn Zoon Jezus Christus. En het is erop gericht om de aanwezigheid van Jezus Christus door onze levens naar andere mensen toe zichtbaar te maken.

Wat is het geweldig als jij dat ook in jouw omgeving mag doen! Laat je niet ontmoedigen door mensen die je de les lezen, maar wees ervan overtuigd dat het verlangen van jou door de Geest van Jezus gewerkt wordt. Dan mag je het ook zeker weten dat je, als vredestichter, een kind van God bent (Mattheus 5:7)! Wat een rijkdom en toekomst!

R. H. Warnaar