Is het een zonde om lesbisch te zijn?

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Ik val op meiden. Maar mij wordt gezegd dat dat niet mag en dat het een zonde is. Dus mijn vraag is: is het een zonde om lesbisch te zijn?

Antwoord

Om gelijk maar to the point te komen: nee, ik geloof niet dat het een zonde is om lesbisch te zijn. Je kunt er niks aan doen dat je zo bent. Wel geloof ik dat homoseksualiteit een gevolg van de zondeval is, het is niet iets wat God bij de schepping bedoeld heeft. Maar dat is wat anders, het is niet jouw persoonlijke schuld. Vergelijk het maar met iemand die bijvoorbeeld dyslectisch is. Dat is óók een gevolg van de zondeval, maar daarom is het nog geen zonde om dyslectisch te zijn. Ik hou ervan om het zo te zeggen: God heeft een plan met jouw leven, niet ondanks het feit dat jij lesbisch bent, maar inclusief het feit dat jij lesbisch bent. Het staat Hem niet in de weg.

Dat neemt niet weg dat jij verantwoordelijk bent voor hoe je ermee omgaat dat je lesbisch bent. Dat jij op meiden valt, is één ding; wat je daarmee doet, is een tweede. Ik ben zelf homoseksueel. Daar heb ik op zich geen moeite meer mee, maar ik geloof wel dat God van mij vraagt om geen seksuele relatie aan te gaan. Dat is trouwens niet hetzelfde als “het wel zijn, maar niet doen.” Ik ben homo en ik ‘doe’ homo, het is helemaal verweven met wie en hoe ik ben. Maar ik wil me houden aan de grenzen die God in de Bijbel aan seksualiteit stelt. Er is maar één manier om seksualiteit te beleven, en dat is in een huwelijksrelatie tussen één man en één vrouw. Daarbuiten is het zonde.

Daar valt veel meer over te zeggen, maar misschien mag ik je verwijzen naar mijn boekje “Oké, ik ben dus homo – over homoseksualiteit en het volgen van Jezus”. Daaruit nog één ding. Want ik vind het belangrijk om te benadrukken dat het wel een belangrijke vraag is of lesbisch-zijn zonde is, maar dat een andere vraag nog veel belangrijker is, namelijk of je het persoonlijke eigendom van Jezus bent. Citaat: “Als je voor God verschijnt, gaat het er ten diepste alleen om of Hij Christus in jou herkent. Ben je door geloof Zijn eigendom geworden of heb je voor eigen rekening geleefd? Zo bezien, kan iemand die als homo ‘goed’ heeft geleefd (wat dat dan ook is) dus toch verloren gaan, bijvoorbeeld omdat hij dacht met zijn goede gedrag de hemel te verdienen. En iemand die ‘fout’ heeft gedacht en geleefd (wat dat dan ook is) kan toch behouden worden, namelijk als hij ondanks alles toch aan Jezus vasthield” (Pag. 25).

Van harte vrede gewenst: met jezelf, met Gods richtlijnen - en vooral met Jezus, onze Zaligmaker!

Hartelijke groet,
Herman van Wijngaarden

Lees meer artikelen over:

geaardheidlesbisch